Utdelning och utställning med 2020 års Fredrik Roos-stipendiat

Pressmeddelande   •   Jan 10, 2020 08:32 CET

Fredrik Roos. Foto: Lisbeth Westerlund, HD Sydsvenskan.

Senare i år skulle konstsamlaren och entreprenören Fredrik Roos fyllt 69. För att hedra hans minne har stiftelsen som bär hans namn sedan 2011 delat ut stipendier till unga och lovande konstnärer. Årets stipendiat är nu utsedd och den 24 januari är det åter Artipelag som står värd för utställning och ceremoni.

Fredrik Roos Stiftelse har sedan start haft ett nära samarbete med fem av landets konsthögskolor (Kungliga Konsthögskolan, Valand, Konstfack, Umeå Konsthögskola, Konsthögskolan i Malmö). Sedan 2019 har stiftelsen även öppnat upp för nomineringar av konstnärer verksamma i Danmark, Finland, Island och Norge. Något som ger stipendiet ett upptagningsområde som spänner över hela Norden.

Mottagare av Fredrik Roos stipendium ska vara ”En konstnär som – i Fredrik Roos anda – är beredd att ta risker i sitt konstnärskap. En som tror på sig själv och som har ett eget uttryck. Konstnären ska vara högst 35 år, komma från Norden och företrädesvis arbeta med måleri och skulptur.”

Genom åren har stipendiet erhållit en hög prestigefaktor. Mycket tack vare det intresse som funnits för konstnärernas vidareutveckling och inte minst genom att verken ställs ut på en etablerad konstinstitution.

Förra årets mottagare blev den danska konstnären Sara Nielsen Bonde och bland de tidigare stipendiaterna finns bland andra Idun Baltzersen (2015) och Oskar Hult (2017).

Fredrik Roos (f. 1951, d. 1991) var en skånsk finansman och konstsamlare. År 1988 grundade han konstmuseet Rooseum – Center for Centemporary Art i Malmö, där internationella utställningar varvades med Fredrik Roos samling av nordisk samtidskonst. Museet upplöstes 2006 och 60 verk ur samlingen såldes. Intäkterna från försäljningen blev grunden till den nuvarande stiftelsen.

Årets stipendiat och utställning presenteras vid en tillställning på Artipelag kvällstid fredagen den 24 januari. Press som vill närvara vid utdelningen kan kontakta press@artipelag.se. I samband med utdelningen kommer en katalog med stipendiaten att publiceras.

Stipendiatutställningen är öppen för allmänheten mellan lördagen den 25 januari och söndagen den 8 mars 2020. Utställningen har fri entré.

Kommentarer (0)

Kommentera