Nu kan du boka föreläsning med Ann Olivecrona – Mitt Africa!

Mitt Afrika!

Med slagfärdig humor, förmodligen slipad under många år i Afrika, har Ann en livssyn som smittar med sin blandning av engagemang och sorglöshet. Hon är oerhört kunnig inom sitt område och förmedlar tankeväckande insikter inom ämnen som hur den värdefulla regnskogen decimeras, hur oskyldiga djur hålls i grym fångenskap för människors förströelse och hur illegal jakt och handel med s.k. bushmeat är utbredd även i vårt land.

Ann Olivecrona har levt sitt liv bland vilda djur. Som 16-åring tog Ann ett år ledig från skolan för att jobba på Longleat Safari Park i England och fortsatte att jobba där på somrarna. Hon har hjälpt till att starta upp Kolmården Safari Park, fångat vilda djur i Uganda och Sudan till Safari Parks i England. Efter att ha tagit en B.Sc i zoologi vid University of Nairobi jobbade Ann i safaribranschen några år. De följande tio åren var hon sysselsatt i filmbranschen i Afrika där hennes uppgift var att skaffa fram vilda djur till filmer som spelades in på olika platser i Afrika.

Ann kan berätta om hur hon fick ihop tusentals skalbaggar till filmen I de månbelysta bergens skugga, hur hon hjälpt till att sminka lejon till filmen Mitt Afrika och hur hon hjälpte David Attenborough hitta djur till tv-serien Liv på jorden.

Ann Olivecrona blivit mest känd och uppskattad för sitt omfattande räddningsarbete för misshandlade och konfiskerade schimpanser. Lyssna på Ann när hon berättar om sitt stora engagemang att rädda djur som far illa, att sprida kunskap och skapa debatt om skövlingen av jordens regnskogar och den illegala handeln med djur och regnskogskött.

I sin föreläsning beskriver Ann att när regnskogen huggs ner förlorar många djurarter, fåglar och andra varelser sina naturliga habitat med resultatet att många arter helt enkelt dör ut.  Och att detta sker allt snabbare, nu även i Afrika.

Boka Ann Olivecrona

Markku Saarinen 0735-070777