Arvid Nilsson startar egen insamling i kampen mot cancer - Screw Cancer

Arvid Nilsson startar egen insamling i kampen mot cancer - Screw Cancer

Nordbygg 2016 blir startskottet för Arvid Nilssons insamling Screw Cancer – en kampanj för livet, där de tar sitt mångåriga engagemang för cancersjuka vidare i och med lanseringen av armbandet Screw Cancer, designat Lundbladbaldal. Intäkterna från försäljningen går till cancersjuka, rehabilitering och forskning.

- Fullföljer vi vår grundares önskan om att företaget ska ta ett stort och engagerat ansvar i att stödja cancersjuka? Det frågar vi oss ständigt, säger Annika Folkesson, CEO på Arvid Nilsson AB. Vår historia förpliktigar och vi kände någonstansatt vi kan göra mer.

Då föddes idén att starta insamlingen Screw Cancer i egen regi, och koppla engagemanget direkt till kärnan och hjärtat av Arvid Nilsson.

Tillsammans med Göteborgs-baserade designduon Lundbladbaldal togs ett armband fram som ska säljas för att tydliggöra och finansiera kampen mot cancer. Pengarna går till att stötta befintliga organisationer som idag hjälper barn och unga vuxna som insjuknar i cancer, samt till rehabilitering och forskning.

- Det är väldigt inspirerande att jobba med välgörenhetsprojekt vi verkligen tror på, säger designern Sandra Lundblad.

- Ja, det var extra viktigt i det här fallet att skapa ett armband vi känner starkt för, tillägger hennes kollega Carolina Baldal.

Ända sedan grundaren Arvid Nilsson 1953 skänkte hela aktiekapitalet från Arvid Nilsson A/S och startade Arvid Nilssons Fond och därmed personligen satte målet för företaget att stödja kampen mot cancer och hjärtsjukdomar, har detta varit hela verksamhetens ledstjärna.

- Vi har idag ett samarbete med Ung Cancer som fungerar bra. Men vi vill också engagera oss mer direkt och personligt, och det här är ett första steg på den vägen, fortsätter Annika Folkesson.

Vi vill bygga något stort tillsammans. Både inom bolaget, ihop med våra kunder men även i samarbete med andra ambassadörer. Premiärvisningen och startskottet för insamlingen blir byggmässan Nordbygg 2016.

Armbanden i enkel och stilfull unisexdesign, med budskapet SCREW CANCER stämplat på en av Arvid Nilssons muttrar, kommer säljas för 200 kr/st bland annat via screwcancer.se. Vid lanseringen kan besökare dessutom själva få stämpla in budskapet Screw Cancer på sin mutter.

- Vi siktar på samarbete med så många försäljningskanaler som möjligt för att sprida budskapet och öka effekten av insamlingen, säger Annika Folkesson. Vi är oerhört stolta över att vara ett bolag som drivs med minst lika mycket hjärta som hjärna, avslutar hon.

Arvid Nilsson har säljorganisationer i Sverige, Norge och Danmark där vi erbjuder ett brett sortiment av fästelement för olika branscher som tex kärnkrafts- tillverknings-offshore- och byggindustrin.

Sedan 2008 är vi en del av Würth Group. Vi är totalt 90 anställda i Danmark, Norge, Sverige med huvudkontor i Kungälv, Sverige. Omsättning 2014: 25 MEURO .