Filipinos - ny utmanare inom kex & kakor på den svenska marknaden

Filipinos - ny utmanare inom kex & kakor på den svenska marknaden

Från vecka 7 kan Arvid Nordquist stolt presentera sitt senaste tillskott i den svenska produktportföljen: Filipinos – krispiga kex med chokladöverdrag.

Filipinos historia började i Spanien för nästan 50 år sedan och konsumeras årligen av miljoner spanjorer. Kännedom ligger på över 90 % i Spanien. I Finland har kexen funnits i flera år, under Arvid Nordquists vingar, och har där blivit en mycket populär produkt.

Chokladkexen kommer att säljas i två varianter: ett ljust kex överdraget med äkta mjölkchoklad och ett mörkt kex med vitt chokladöverdrag. Kexen är runda och ser ut som små doughnuts till formen. Smaken passar såväl barn som vuxna till fikat, utflykten eller när man bara vill unna sig något gott!

”Det har varit mycket spännande att jobba fram detta case och det har tagit drygt 2 år att få alla bitar på plats där främst investeringen tagit tid. När varumärket bytte ägare lossnade detta vilket gjorde att vi kunde köra igång på riktigt och nu står vi här med produkterna listade på den svenska marknaden. Det känns kul att komma in i en tuff kategori med många tunga spelare och vara den nya lilla utmanaren som bidrar med något nytt. Jag är övertygad om att de krispigt goda Filipinoskexen kommer att gå hem hos folk och det skulle inte förvåna mig om de inom ett par år är en riktig klassiker”, säger Martin Muszkowski, Nordisk Produktchef.

Producenten av Filipinos heter Artiach som i sin tur ägs av livsmedelsföretaget Nutrexpa Group.

Vikt och konsumentpris i dagligvaruhandeln:

-  135g, ca 14 kr/förpackning

Du hittar dem i kakhyllan hos ICA från och med vecka 7.