Högvuxet afrikanskt arabicakaffe är generellt känt för att vara fruktigare och ge mer kropp till blandningen.

Afrika – En historisk kaffekontinent på uppgång

Afrika en högst aktuell kaffekontinent. När vi talar om Afrika bör dock poängteras att det är en enorm kontinent, större än USA, Kina och Indien – Tillsammans. Det innebär också en stor variation på kaffebönor, där östra Afrika står för den största produktionen. Etiopien, kaffets ursprungsland, är det största afrikanska kaffeproducerande landet, som utgör hem åt inte mindre än 5000 olika sorters Arabicabönor.

På Arvid Nordquist köper vi den största delen kaffe från Sydamerika, men Afrika är en viktig kontinent där bönor från de östra regionerna ofta används för att ge våra blandningar unika karaktärer. Tanzania, Kenya, Etiopien, Burundi, Rwanda, Uganda, Malawi och Kongo är de länder vi köper de högkvalitativa kaffebönorna ifrån. Kaffeexporten i dessa länder utgör vanligtvis en stor del av ekonomin. I Etiopien är 28% av landets årliga export baserat på kaffeproduktionen och sysselsätter omkring 15 miljoner människor. En ökad global förfrågan på så kallat ”specialty coffee” har satt Afrika i nytt fokus då där på grund av varierande geografiska mikroklimat och småskaliga kaffeodlingar finns goda förutsättningar för att odla unikt och kvalitativt kaffe.

De afrikanska kaffeodlarna lever dock ständigt med stora utmaningar och överhängande hot. Sedan 70-talet har den globala exporten av kaffe från Afrika minskat från 30 % till 10 %. Detta till följderna av ökad konkurrens från Sydamerika och Asien, samt varierande kvalitet på skördarna, vilka är utsatta för många yttre miljöpåfrestningar som kan skapa stor förödelse. Torka, kraftiga regnfall och jorderosion kan ödelägga hela skördar. Klimatförändringar med högre temperaturer skapar dessutom problem med rost och insektsangrepp på kaffeplantorna som blir sjuka och oanvändbara. För bönderna, som sköter om de små, oftast familjeägda, odlingarna påverkar miljöpåfrestningarna deras ibland redan hårt pressade ekonomiska situation. Goda skördar är avgörande för deras leverne.

När kaffeodlingarna i Afrika är bra kan de dock sätta tonen för ett utsökt kaffe. Högvuxet afrikanskt arabicakaffe är generellt känt för att vara fruktigare och ge mer kropp till blandningen, men det finns många olika karaktärer. I Etiopien torkar man bönorna genom såväl torr som våt metod vilket kan ge kaffet många skiftande smaknyanser. Härifrån kommer ett populärt kaffe som fått ökad uppmärksamhet de senaste åren. I Kenya växer de högkvalitativa kaffebönorna på höga höjder och kaffet härifrån, som är ett av de mest beundrade i världen, blir ofta tydligt fruktigt med en full kropp. I Rwanda och Burundi domineras kaffeodlingarna av Bourbon-bönorna som är komplexa, syrliga och balanserade. Kaffe från Arvid Nordquist håller hög kvalitet, alltid av 100% arabicabönor. Vi kan tacka de afrikanska odlarna för många av de goda kaffestunderna.