Hur tar du ditt kaffe? Torrt, hett och fylligt?

Hur tar du ditt kaffe? Torrt, hett och fylligt?

Henrik Bang och Anne Traumann från Ecom Coffegroup tog emot oss på Sebaco Drymill som köper, förädlar och exporterar kaffe. Syftet med besöker var att vi skulle få se de sista stegen i processen innan bönorna lämnar Nicaragua. Här tar man emot och torkar kaffebönorna utomhus i solen på jättestora cementytor och - om skördarna och efterfrågan kräver det - på temporärt hyrd mark där man rullar ut mobila nylonvävsbäddar för bönorna att torka på. Sebaco Mill är en regelrätt fabrik med stora maskinparker för att skala bort det där sista tunna skalet och dela upp bönorna i storlekar och rensa ut dåliga.

Förutom att sortera, skala och torka bönorna, så gör man även kvalitets-kontroller och provsmakning här genom att färdigställa/rosta stickprov av bönorna. Kaffekontrollanter och provsmakare ska kunna bedöma kvaliteten på bönorna och smaken på kaffet.

Martin Kronlund, en av Arvid Nordqvists två provsmakare, håller en liten koppningskurs med oss. Att provsmaka eller "koppa" kaffe till professionen påminner lite om vad sommelierer gör med vin, med den lilla skillnaden att medan vin har 2-300 olika smaker så har kaffe omkring 6-800. Martin visade exempel på olika bönor och berättade att de största är de som har fylligast smak. Även andrahands-sorterade bönor används, men då till andra typer av kaffe. Kanske smaksatt eller mörkrostat. För att få maximal arom i munnen ska man sörpla kaffet på ett speciellt sätt som Martin förevisar. Det var ovant att spotta ut kaffet och att sörpla på rätt sätt visade sig nästan omöjligt. Det låter nästan som en vissling när Martin gör det. Vi skrattar gott åt resultaten när vi själva försöker göra på samma sätt och det mest låter som en gris som kippar efter andan.

Det är varmt och dammigt på Sebaco. Dammet kommer från det sista tunnat skalet som kallas Pergamino som dammar när det skiljs från bönorna i maskinen. Och hettan från solen är förstås själva förutsättningen för att kunna soltorka bönorna. Det är en imponerande syn att se bönorna utspridda över cementmarken där arbetarna går och vänder dem med en sorts krattspade. Det känns lite märkligt att både de och vi kliver på bönorna när vi går runt med Henrik för att gå lära oss om hur produktionen går till. Man får verkligen hoppas att våra skor är rena, tänker jag.

Henrik berättar att soltorkningstekniken är på utdöende men att man på Ecom ser flera fördelar med den. Dels kan man ha en flexibel produktionskapacitet på ett sätt som inte skulle gå med de dyra torkningsmaskinerna som används istället på andra fabriker och dels så förlänger man även livslängden på kaffet från några månader till upp till ett år. Man har också utvecklat sina metoder för att effektivisera arbetet. Bland annat upptäckte man av misstag att man kan korta torktiden till halva tiden, från 10 dagar till 5 genom att låta bönorna torka färdigt packade i säckar. Säckarna som bärs med bönor väger 45 kg (tidigare 69) men det hindrar inte en del av de arbetare vi ser att ta två åt gången!