Arvid Nordquist kaffe samarbetar med African Wildlife Foundation (AWF) för att rädda Afrikas elefanter.

2016 – ett steg i rätt riktning för den afrikanska elefanten!

Sedan årsskiftet 2015/2016 arbetar Arvid Nordquist tillsammans med African Wildlife Foundation (AWF) för att rädda Afrikas elefanter. Samarbetet innebär att Arvid Nordquist vid försäljningen av produkten Wanyama skänker pengar till AWFs arbete med att skydda den afrikanska elefanten. Under 2016 uppgick summan till $25 000 och pengarna gick bland annat till utbildning, som utgör en viktig del i lösningen för att minska tjuvjakten och den olagliga handeln med elfenben.

Den afrikanska elefanten är tyvärr ett vanligt offer för tjuvjägare. En undersökning visar att runt 144 000 savannelefanter dödades mellan åren 2007 och 2014 samt att elefantpopulationen fortsätter minska med ungefär 8% per år i Afrika. Elefanterna utgör en viktig del i ekosystemet vilket också gör det nödvändigt att stoppa tjuvjakten.

Många gånger gränsar afrikanska kaffeodlingar till nationalparker där elefanten bland annat lever. Inte sällan kan vilda djur synas på kaffefarmer. Det var också så som Arvid Nordquists intresse för att hjälpa till att skydda elefanten uppstod. Sedan slutet av 2015 arbetar därför Arvid Nordquist tillsammans med AWF och under 2016 har Arvid Nordquists ekonomiska bidrag bland annat gått till arbetet med att minska handeln av elfenben. Dagligen utbildas tullarbetare, rangers, poliser och hundar. Fokus ligger också på att minska efterfrågan genom annonsering som behandlar sambandet mellan elfenben och tjuvjakt. Annonserna har haft en stor spridning, inte minst i sociala medier, och har idag setts av miljontals människor i Kina, Hong Kong, Kenya och Tanzania. Under den senaste tiden har arbetet också gett resultat. I Selous-Niassa i Tanzania har AWFs support resulterat i 85 häktningar, 53 beslagtagna skjutvapen, 467 borttagna snaror och 4 konfiskerade elfenben.

Afrikanskt kaffe anses vara bland det bästa i världen och Afrika är en viktig kontinent för Arvid Nordquist då kaffebönorna från de centrala och östra regionerna ofta används för att ge blandningarna sina unika karaktärer.

• Tjuvjakt har sin grund i fattigdom, bättre omsorg om människa och miljö i underutvecklade områden i världen är grunden till att minska risken. Arvid Nordquists kaffe Wanyama har tagits fram för att hylla vilda djur i allmänhet och den afrikanska elefanten i synnerhet, samt visa på risken som dessa ikoniska djur lever under, säger Erica Bertilsson, Marknadschef på Arvid Nordquist.

Wanyama som betyder djur på Swahili är en mörkrostad afrikansk blend med bärig smak och tillsammans med en mustig arom ger kaffet dig en känsla av den afrikanska vildmarken. Kaffet är 100 % UTZ-certifierat vilket innebär att det har odlats under bra arbetsförhållanden och med hänsyn till miljö. Det är rostat på 100 % Arabicabönor, främst från Afrika och är precis som allt Arvid Nordquists kaffe, 100 % klimatkompenserat.

Wanyama finns i dagligvaruhandeln där snittpris är 30kr per förpackning.

För mer information, kontakta: Erica Bertilsson, Marknadschef Arvid Nordquist erica.bertilsson@arvidnordquist.se tel. +46 (0)8 799 18 80, +46(0)708 761 880.

Arvid Nordquist – Stor smak. Ännu större eftersmak

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan 1884 har tagit världens smaker till marknader i Norden, genom starka internationella varumärken och sitt eget lokalrostade kaffe. Smakupplevelsen har alltid varit central för Arvid Nordquist, både smaken och eftersmaken. Omsorgsfullt producerad och levererad mat och dryck smakar helt enkelt bättre. Därför erbjuder Arvid Nordquist, som enda kafferosteri i Norden, uteslutande 100% hållbart certifierat kaffe, allt för bästa smakupplevelse. Arvid Nordquist har som målsättning att minska miljöpåverkan i hela värdekedjan, för den påverkan som trots allt återstår i kaffets kedja klimatkompenserar företaget till 100 % genom trädplantering i kaffeodlande länder.

Läs mer på www.arvidnordquist.se