Arvid Nordquist Classic – första kafferosteri i Sverige med 100% certifierat kaffe; ”vi garanterar bra arbetsförhållanden och miljö i hela vårt sortiment!”

Genom en kombination av UTZ-, Fairtrade- och KRAV-certifierat sortiment kan Arvid Nordquist fr.o.m juni, som första kaffeproducent i Sverige, garantera att hållbara jordbruksmetoder och hållbara arbetsmiljö- & arbetsvillkor används för hela kaffesortimentet. Detta kommer successivt synas på förpackningarna från och med i sommar.

Att kunna säkerställa bra miljöhänsyn och trygga arbetsförhållanden i hela produktionskedjan blir allt viktigare för företag, och får också allt större inflytande på konsumentens varumärkesval. Inte minst i företag som producerar eller hämtar sina råvaror i länder där det finns risker gällande både arbetsmiljö- och arbetsvillkorsfrågor.

- Vi är stolta över att vara det första kafferosteriet i Sverige som till 100% övergår till hållbart certifierat kaffe. Vi vill att våra konsumenter och kunder ska känna sig trygga med att allt det kaffe som Arvid Nordquist rostar både har en god smak och en god eftersmak, säger Håkan Ljungqvist, Direktör och ansvarig för Kaffe på Arvid Nordquist HAB.

Etablerade certifieringssystem så som UTZ, Fairtrade och KRAV har omfattande kriterier för miljöhänsyn, förbättrade jordbruksmetoder, arbetsmiljö och arbetsrätt samt för att motverka barnarbete och diskriminering. Men viktigast av allt är att konsumenten kan vara säker på att en årlig tredjepartskontroll har ägt rum för att säkerställa att dessa kriterier efterlevs. UTZ-certifieringen bidrar dessutom med kunskap till odlaren i förbättrade jordbruksmetoder i syfte att ge bättre kvalitet, vilket i sin tur bidrar till ytterligare förbättrade ekonomiska villkor.

- På Arvid Nordquist har vi ett omfattande hållbarhetsarbete som täcker hela vår värdekedja. Vi vill bidra till en mer hållbar matproduktion. Hur vårt kaffe smakar har alltid varit centralt för oss men i dag har kvalitet en bredare dimension. Mat som producerats med hänsyn till människa och miljö smakar helt enkelt bättre, fortsätter Håkan Ljungqvist.

Fotnot: 2013 var 38 % av Arvid Nordquists kaffe certifierat och den totala andelen certifierat kaffe i branschen cirka 15 %.

För mer information:

Håkan Ljungqvist, Direktör Arvid Nordquist HAB, tel. 0708 761 947, hakan.ljungqvist@arvidnordquist.se

Erica Bertilsson, Marknadschef Arvid Nordquist Kaffe, tel. 0708 761 880, erica.bertilsson@arvidnordquist.se