Arvid Nordquist lanserar ekologiskt Te-sortiment

Pressmeddelande   •   Maj 29, 2018 07:12 CEST

En kopp te symboliserar värme och avkoppling. När tepåsen når det varma vattnet sprider sig aromerna snabbt i rummet och med det lugnet. En stund av vardagslyx som vi alla har råd med. Och med Arvid Nordquist tepåsar kan du njuta med gott samvete. De är numera 100 % ekologiska och klimatkompenserade, framställda med omsorg för människa och miljö.

Arvid Nordquist Te sortiment numera helt ekologiskt. De fyra sorterna Earl Grey Full Leaf, Rooibos Red Berries, Green Chai och Lemon Liqourice behåller sin goda smak, men adderar en godare eftersmak. Premiumteerna är förpackade i pyramidpåsar som tillåter bladen att expandera mer än vanliga tepåsar. Detta ger en fylligare smak, djupare färg och fler aromer sprider sig i rummet. Ren vardagslyx som du kan njuta av med gott samvete.

100% Ekologiskt

Arvid Nordquist te-sortiment är numera 100 % ekologiskt certifierat med EU ekologisk märkning. Certifieringen innebär att teet är odlat utan kemiska bekämpningsmedel, vilket minskar risken för övergödning som påverkar den biologiska mångfalden.

Fairtrade certifierade

Tre av fyra tesorter är dessutom certifierade av Fairtrade. En certifiering som säkerställer bra arbets- och levnadsvillkor. Utöver den högre betalningen får odlarna även en extra premie. Den används till att utveckla lokalsamhället socialt och ekonomiskt, t ex i en ny skola, nya bostäder och hälsovård, eller till investeringar i jordbruket.

100% CO2 klimatkompenserade

Arvid Nordquist klimatkompenserar för växthusgasutsläpp från odling till butik genom att plantera träd i avskogade områden i Sri Lanka, där teerna odlas. Projektet, som drivs av jordbruksstödsorganisationen Taking Root, är utvecklat i enlighet med Plan Vivo.

Arvid Nordquist ekologiska te-sortiment hittar du på ICA, snittpris 45kr.

Arvid Nordquist – Stor smak. Ännu större eftersmak

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan 1884 har tagit världens smaker till marknader i Norden, genom starka internationella varumärken och sitt eget lokalrostade kaffe. Smakupplevelsen har alltid varit central för Arvid Nordquist, både smaken och eftersmaken. Omsorgsfullt producerad och levererad mat och dryck smakar helt enkelt bättre. Därför erbjuder Arvid Nordquist, som enda kafferosteri i Norden, uteslutande 100% hållbart certifierat kaffe, allt för bästa smakupplevelse. Arvid Nordquist har som målsättning att minska miljöpåverkan i hela värdekedjan, för den påverkan som trots allt återstår i kaffets kedja klimatkompenserar företaget till 100 % genom trädplantering i kaffeodlande länder.

Läs mer på www.arvidnordquist.se

Kommentarer (0)