Arvid Nordquists första träd planterade

Arvid Nordquists första träd planterade

Arvid Nordquist har gjort det första besöket vid sin trädplantering i Nicaragua. De första av de 100 000 träd som ska planteras för den första 12-månadersperioden sattes i jorden redan i somras. Nu pågår förberedelserna för vårens plantering.

2011 valde Classic som första dagligvarumärke i Sverige att fullt ut klimatkompensera för de växthusgasutsläpp som produktionen av Classic kaffe medför. Det gäller hela kaffesortimentet och hela produktionskedjan från odling till butikshylla. Det handlar inte bara om de egna utsläppen från rosteri och transporter utan företaget tar det ett steg längre och kompenserar även för odlingsledet. Runt 80 procent av utsläppen ligger just i jordbruksledet i kaffeodlande länder. Arvid Nordquist planterar träd som tar upp lika mycket CO2 som företaget släpper ut i relation till hur mycket kaffe som produceras. Med dagens försäljning blir det ca 100 000 träd per år som planteras i Nicaragua som på sikt kommer att motverka den globala uppvärmningen. Avskogningen är ett stort problem i Nicaragua. Förutom miljönytta bidrar projektet till ekonomisk utveckling i en region med många fattiga bönder. Genom klimatkompenseringen kan fattiga jordägare få en inkomst på att plantera träd och på längre sikt bidrar Arvid Nordquist till en framväxande skogsindustri.

Carloz Perez trädplantering i San Juan Limay är 1,5 år gammal och här finns några av Classic kaffes träd. – Det första man slås av är att det finns stängsel som ramar in trädplanteringen, säger Erica Bertilsson, Marknadschef för Arvid Nordquist. Det är ett krav att planteringen inhägnas för annars äts plantorna upp av betande djur. När vi besökte Carloz passade vi på att fråga varför han är med och planterar träd, fortsätter Erica. – Jag odlar bin och säljer honung. För att det ska bli bra honung behövs nektar från olika blommor, utan träden torkar landskapet ut, svarade Carloz.

Träden är planterade i prydliga rader. Varannan rad är träd som ska användas till ved och varannan är ädelträd. Nästan all mat lagas över öppen eld i Nicaragua vilket gör behovet av ved stort. Efter tre år behöver ädelträden mer utrymme och då avverkas träden som ska användas till ved. På så sätt nyttjas marken optimalt. Träden för ved är ett viktigt ekonomiskt incitament för att få fler bönder intresserade av att odla träd istället för andra grödor. Ädelträden tar ca 15 år innan de kan avverkas medan träden till ved ger en inkomst snabbare.

- Skogskänslan har ännu inte infunnit sig, plantorna är fortfarande små, men vid besöket känns fattigdoms-bekämpningsdelen i projektet centralt, fortsätter Erica Bertilsson. Classic kaffe har gjort ett livslångt åtagande, efter besöket känns det om möjligt ännu bättre eftersom långsiktighet är vad som behövs i en underpriviligierad region som denna. Vår vision är att vi på ett påtagligt sätt ska kunna visa våra Classic konsumenter vad det har varit med och bidragit till.

Nu pågår förberedelserna för vårens plantering för fullt. Fröer har samlats in i Nicaragua och satts i jord. I Maj-Juni ska mer än 100 000 trädplantor finna sin plats i området kring San Juan de Limay och så småningom bilda en grön kolbindande skog – en lunga för jorden.

Fotnot: Cirka 17 procent av jordens CO2-utsläpp kommer från skogsskövling och markförstöring. Arvid Nordquists trädplantering är certifierad i enlighet med Plan Vivo som är den mest väletablerade standarden för klimatkompensation genom trädplantering. Läs gärna mer om trädplanteringsbesöket på http://classickaffe.wordpress.com/2012/02/

För pressbilder, gå in på http://www.arvidnordquist.se/ se press och bildbank.
För mer information, kontakta gärna:
Erica Bertilsson, Marknadschef Classic, tel. 08 799 18 80, 0708 761 880, erica.bertilsson@arvidnordquist.se