NYHET - Mellanrostat ekologiskt kaffe från Arvid Nordquist

NYHET - Mellanrostat ekologiskt kaffe från Arvid Nordquist

Trots att 8 av 10 svenskar köper ekologiska livsmedel och 60 procent av allt kaffe som säljs är mellanrostat idag har det varit svårt att hitta ett ekologiskt mellanrostat kaffe. Arvid Nordquist utökar därför sitt sortiment med ett ekologiskt och mellanrostat kaffe under namnet SOLID.

2015 ser ut att överträffa den fantastiska tillväxttakten av ekologiska livsmedel som vi upplevde 2014. Samtliga butikskedjor visar högre ökningstakt än under föregående år. Kaffekategorin har länge varit ledande i utvecklingen gällande andelen ekologisk försäljning i dagligvaruhandeln. Volymandelen för ekologiskt kaffe är cirka sju procent* och fortsätter att öka.

- Solid betyder pålitlig och gedigen, det tycker vi är ett passande namn för en produkt som är framtagen med hänsyn till både människa och miljö, säger Erica Bertilsson, Marknadschef för Arvid Nordquist Kaffe & Te.

Ekologisk certifiering innebär att kaffet är odlat utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Det minskar kaffets klimatavtryck och skyddar den biologiska mångfalden. Arvid Nordquist Solid är baserad på 100 procent arabicabönor från Central- och Sydamerika. Kaffet har en rund och fruktig karaktär och ingår i företagets Selection-serie som är ett komplett ekologiskt sortiment i alla rostningsgrader och med olika smakkaraktärer.

Solid är dessutom 100 procent hållbart certifierad genom UTZ Certified samt 100 procent klimatkompenserat. UTZ Certified står för ett hållbart jordbruk och bättre möjligheter för jordbrukare, deras familjer och vår planet. UTZ Certified är en oberoende organisation som genom sitt certifieringsprogram har upprättat en standard för ansvarsfull kaffeproduktion. Klimatkompensationen sker genom trädplantering i Nicaragua och Uganda, projekt som Arvid Nordquist har varit engagerade i sedan 2011. Solid kommer kosta cirka 45 kr för 450 gram i butik.

*) Svensk Kaffeinformation juni 2015.

För mer information, kontakta: Erica Bertilsson, Marknadschef Arvid Nordquist erica.bertilsson@arvidnordquist.se tel. +46 (0)8 799 18 80, +46(0)708 761 880.

Läs mer på: www.arvidnordquistkaffe.sewww.utzcertified.org