Vi ses i Almedalen!

Vi ses i Almedalen!

Arvid Nordquist kommer att vara i Almedalen mellan den 29 juni till 2 juli. Vi är intresserade av hållbarhetsfrågor och livsmedelscertifiering och tar därför gärna del av inbjudningar till seminarium, mingel eller paneldebatter som ni tror kan passa oss. Vi deltar även gärna med vår kunskap inom dessa områden i paneldiskussioner, seminarier mm.

Arvid Nordquist

Arvid Nordquists intresse för smaker började med en egen delikatessbutik som slog upp portarna 1884 på Nybrogatan i Stockholm. I dag är vi ett Nordiskt handelshus med verksamhet i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Sedan starten har Arvid Nordquist tagit världens smakupplevelser till Sverige, genom starka internationella varumärken och inte minst genom sitt lokalrostade kaffe. Arvid Nordquist är tredje generationens familjeföretag och leds av Anders Nordquist.

Vårt rosteri är miljöcertifierat vilket innebär att vi arbetar kontinuerligt med att minska vår miljöpåverkan och har externa revisorer som verifierar vårt arbete. Arvid Nordquist söker upp de finaste bönorna, som odlas under bästa förhållanden, med en rik och komplex smak. Genom en kombination av UTZ-, Fairtrade- och KRAV-certifierat sortiment garanteras hänsyn till människa och miljö samt förbud av barnarbete och diskriminering. Men viktigast av allt är att du kan vara säker på att kontroll äger rum hos odlaren varje år. För de CO2-utsläpp som fortfarande återstår klimatkompenserar vi genom trädplantering i avskogade områden i kaffeodlande länder. Det har en positiv effekt på klimat, jord och vattentillgång, samtidigt som det ger nya möjligheter för lokala samhällen. Arvid Nordquist är det enda kafferosteriet i Norden som uteslutande använder sig av hållbart certifierade kaffebönor.

Erica Bertilsson: Nordisk Marknadschef för Arvid Nordquist Kaffe & Te. Arbetar med Arvid Nordquists hållbarhets- certifieringsarbete. Erica har omfattande kunskap inom hållbarhetscertifieringar och delar gärna i paneldebatter inom området.

Kontakt: erica.bertilsson@arvidnordquist.se, 08-799 18 80

Datum på plats: 29juni (em), 30 juni (heldag), 1 juli (fm)

Peter Dannqvist: Logistikdirektör samt Hållbarhetschef för Arvid Nordquist. Peter deltar gärna i debatter som rör hållbarhetsfrågor men är även öppen för andra uppdrag inom sitt område.

Kontakt: peter.dannqvist@arvidnordquist.se. Telefon är 08-799 19 16

Datum på plats: 30 juni (em), 1 juli (heldag), 2 juli (fm)

Önskar du att vi bidrar med vår kunskap vid något av era event i Almedalen är ni välkomna att höra av er till oss per telefon eller e-post.

Väl mött!

Peter & Erica

Arvid Nordquist – God smak, god eftersmak

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan 1884 har tagit världens smaker till Sverige, genom starka internationella varumärken och sitt eget lokalrostade kaffe. Smakupplevelsen har alltid varit central för Arvid Nordquist, både smaken och eftersmaken. Omsorgsfullt producerad och levererad mat och dryck smaker helt enkelt bättre. Därför har Arvid Nordquist, som enda kafferosteriet i Norden, enbart 100 % hållbart certifierade bönor. Dessutom rostas uteslutande 100 % Arabicabönor i rosteriet, allt för bästa smakupplevelse. Arvid Nordquist har som målsättning att minska miljöpåverkan i hela värdekedjan, för den påverkan som trots allt återstår i kaffets kedja klimatkompenserar företaget till 100 %.

Läs mer på www.arvidnordquist.se.