Arvid Nordquist på Det Goda Köket

Arvid Nordquist på Det Goda Köket

Arvid Nordquist H.A.B. grundades 1884 och firade ifjol sitt 125-årsjubiléum. Allt sedan starten har vi varit en av Sveriges främsta importörer av högklassiga drycker och matvaror. Vi är ett renodlat familjeföretag och den dagliga driften leds nu av tredje generationen, Anders Nordquist. Företaget är idag också väl etablerat i Danmark, Norge och Finland. Mest kända för en bredare publik är vi kanske för vårt goda kaffe, Classic, men vi representerar också ett stort antal välkända varumärken från hela världen. På matsidan märks klassiker som Kikkoman, Del Monte och Tabasco. På vinsidan representerar vi kända varumärken som Bollinger Champagne, KWV från Sydafrika och många, många andra.

På Det Goda Köket 2010 har vi valt att fokusera på vårt vinsortiment.

VIN
Prova spännande nyheter och nya årgångar av gamla bekanta – bland annat Café Culture 2009  Bag-in-Box, under hösten det bästsäljande vinet i Systembolagets beställningssortiment och på god väg att kvala in i deras ordinarie sortiment. Samma vin på flaska testlanserades på Det Goda Köket 2007 och som idag är en etablerad succé! Vintypen med sina hårdrostade kaffetoner är unik för Sydafrika och har idag fått många efterföljare. Café Culture finns både i vår huvudmonter B10:31 och i en alldeles egen monter B12:41 – i den senare finns KWV’s exportchef Bryan Anderson på plats direkt från Sydafrika.

Bollinger Rosé – James Bonds favoritchampagne finns nu i rosa utgåva!
När Bollinger, som räknas bland världens absolut bästa champagnehus lanserar ett nytt vin är det alltid speciellt – man lanserar i snitt en ny produkt vart 40:e år. Denna klassikt maffiga och matorienterade champagne finns sedan 1 november i Systembolagets ordinarie sortiment.

Château Musar – fyra decennier av ett legendariskt vin!
Vi provar vin från fyra decennier av fantastiskt lagringsdugliga Château Musar från Libanon – årgångarna blir den här gången nylanserade 2003 samt 1993, 1980 och 1978, alla mycket högklassiga. Vinerna kommer direkt från slottets källare och har alltså lagrats under optimala förhållanden. Provningen går av stapeln lördag 13 november 11.30 i vinprovarrum Tempranillo. Föranmälan obligatorisk.

Ytterligare info:
Jörn Ek, Informationschef  0708-761838      jorn.ek@arvidnordquist.se