Bollinger champagne med unika recept på snittar gjorda av knäckebröd

Bollinger champagne med unika recept på snittar gjorda av knäckebröd

I februari i år arrangerade Bollinger Champagne en exklusiv provning med kombinationen champagne och knäckebröd. Tillsammans med Knäckebrödsakademin och kocken Petter Nilsson togs unika recept fram på knäckebrödssnittar som skulle gifta sig med karaktärerna i Bollingers olika champagner. Att kombinera den ursvenska vardagsprodukten med den franska lyxvaran visade sig vara en fantastisk smakkombination bland annat eftersom brödigheten finns i både brödet och champagnen.

Champagne och knäckebröd är båda produkter som är oerhört starkt förknippade med sina hemländer framför allt ur ett kulturellt perspektiv, säger Jörn Ek, kommunikationschef hos Arvid Nordqvist. Knäckebröd är en vardagsnära basprodukt medan champagne är en lyxvara och att kombinera de två känns både spännande och nyskapande.

Jan Lapidoth, ordförande i Knäckebrödsakademin tycker att det bästa med kombinationen av de två är att smakerna varar länge i munnen samt att de båda även kan förvaras länge. Samtidigt definierar de båda en paradox - lyx och enkelhet till vardags och till fest. Ett husmorstips han gärna delar med sig av är att man ska höra hur gott knäckebröd är när man tuggar. Det är bra att hetta upp knäckebrödet i ugnen en stund för att se till att knaprigheten framhävs, säger han. Jörn Ek menar att rostning i ugn även lyfter fram tonerna i Bollingers champagner. Vad gäller tillbehören så är Bollinger en speciell champagne med sin fyllighet och oxidativa stil vilket gör att man ska satsa på smaker med litet mera stuns än den klassiska löjromstoasten, avslutar han.

Det finns flera anledningar till Bollingers speciella stil. Den första jäsningen av vinet sker alltid på gamla små ekfat vilket är en stor bidragande del till den kraftfulla, komplexa och mogna stilen. Den långa lagringstiden på jästfällning gör att champagnen utvecklar mjuka bubblor med krämig textur. Dessutom domineras champagnen av pinot-noir-druvan, en druva som bidrar med frukt och som snabbt utvecklar härliga mognadstoner. Allt detta resulterar i framgångsreceptet för den brödiga och eleganta champagnen.

Här kommer ett urval av de recept som togs fram för den exklusiva provningen tillsammans med champagnerna som provades till.

Tryffel och syrligt smör
Syrligt smör:
2 Liter grädde
200 g crème fraiche
Havssalt

Blanda smör och grädde och värm sedan försiktigt till 37°. Häll därefter upp detta i en steriliserad skål. Täck över och låt stå i rumstemperatur i 48 timmar innan du placerar skålen i kylen där den står i ytterligare 2 dygn. Kärna sedan den mängd smör som behövs för tillfället. Tillsätt salt och vänd i 10% syrad grädde.

Bryt knäckebrödet i bitar och värm dem lätt i ugn. Smöra dem och riv tryffel över.

Tillhörande champagne: Bollinger Rosé

Potatispuré med rostad miso

Rostad miso:
1 kilo hemgjord miso av bondböna
200 gram smör
200 ml risvin

Rosta misopastan i ugn 150° i 60 min. Rör runt i pastan var tionde minut.

Mixa sedan misopastan med stavmixer innan du tillsätter smör och risvin. Förvara i bunke med tätslutande lock.

Potatispuré

500 gram mandelpotatis
60 gram olivolja
75 gram saltat smör, rumstempererat
100 gram mjölk, varm
100 gram misopasta
Salt
Vitpeppar

Koka mandelpotatisen med skalet och skala den sedan medan den fortfarande är varm. Passera den genom en finmaskig sikt. Arbeta ner smör i den varma passerade potatisen (obs viktigt att potatisen hålles varm under hela processen) följt av olivolja, mjölk och misopastan. Smaka sedan av med salt och peppar.

Rosta brutet knäckebröd i ugn, lägg upp en sked potatispuré i en liten skål och balansera brödet på dess kant.

Champagne: Bollinger Special Cuvée

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. I Arvid Nordquists portfölj finns även vårt egenrostade kaffe, livsmedel och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 286 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer på www.arvidnordquist.se