Ayala Blanc de Blancs 2008

Chardonnaydominans i Aÿ - Ayala Blanc de Blancs 2008

Från den främsta Pinot Noir-by Aÿ lanseras nu en champagne på 100 % Chardonnay. Ayala Blanc de Blancs 2008 är en liten produktion från det exceptionella året 2008. Just denna champagne produceras endast de år som verkligen kan spegla en fantastisk chardonnay från Grand Cru-lägen i Côte des Blancs. Det tillfälliga släppet på Systembolaget den 8 september är de sista flaskorna av årgången.

Det är nog redan känt bland de flesta att 2008 är en toppårgång i Champagne, det är också en årgång som blivit tillgänglig relativt snabbt. Så även för Ayala Blanc de Blancs 2008 som redan är på topp men som också sannolikt kommer att stanna där i ett par år framåt.

Det här är en champagne i klassisk mineraldriven Blanc de Blanc-stil. Det här är ett vin med mycket terroir, här finns tydliga toner av ostronskal och hav. Smaken är fyllig och djup med toner av vit frukt, citrus och mineralitet. Avsluetet är elegant och mycket långt med en aromatisk koncentration. Som i alla Ayalas viner använder man mycket låg dosage, 6 g/l.

Vinmakare på Ayala är Caroline Latrive, en av de tongivande i den nya generationen i Champagne. Hon har fått stor medial uppmärksamhet för sina exakta och rena viner. Just denna champagne består av 100 % Chardonnay från Grand Cru-lägen, 60% från Chouilly och 40% Le Mesnil, vinifikationen sker på rostfria temperaturkontrollerade tankar och efter buteljering har vinet fått vila 6 år på sin jästfällning.

Det kan tyckas paradoxalt att ha en Chardonnaydominerad husstil när adressen är Aÿ, den absolut främsta Pinot Noir-byn. Men, Ayala har alltid haft det och man har ytterligare accentuerat detta efter uppköpet från Bollingergruppen för drygt tio år sedan. Ayala och Bollinger ligger bara några hundra meter från varandra, givetvis utbyter man erfarenheter och kompetens, men man är två helt separata företag med helt olika stil, de höga kvalitetskraven har man dock gemensamt.

De 600 flaskor som lanseras nu i september är de sista av årgången, 2010 står på tur – kanske dyker den upp på hyllorna redan nästa år.

Ayala Blanc de Blancs 2008

Producent: Ayala

Land: Frankrike

Druva: Chardonnay

Art.nr: 95663

Sortiment: Tillfälligt sortiment, 600 flaskor

Lanseringsdag: 8 september

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. Vår ambition är att alla drycker i vin& öl sortimentet ska vara producerade med minsta miljöpåverkan, utan avkall på kvalitet. I Arvid Nordquists sortiment finns dessutom livsmedel, vårt egenrostade kaffe och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 210 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer påwww.arvidnordquist.se.