Exklusiv ale-lansering på Systembolaget - Fuller´s Brewers Reserve No.4

Exklusiv ale-lansering på Systembolaget - Fuller´s Brewers Reserve No.4

För fjärde året i följd lanserar Fuller's en brewers reserve på Systembolaget. Årets exklusiva Brewers reserve No.4 har fått mogna i mer än 365 dagar på Comte De Lauvia Armagnac-fat. På den svenska marknaden kommer det att säljas 7000 flaskor.

Brewers Reserve är en blandning av bryggeriets främsta och mest smakrika ölsorter; ESB, 1845 och Golden Pride och framställs i begränsad upplaga.

Det är fjärde året i följd som Fuller´s framställer ett ekfatslagrat öl. Fuller´s Brewers Reserve No.4 har fått mogna på gamla Comte De Lauvia Armagnac-fat i mer än 365 dagar. Förra årets brygd mognade på Auchentoshan whiskyfat i mer än 800 dagar.

De utvalda sorterna framställdes som vanligt med bryggeriets utvalda jäst, fick mogna och stabiliseras varpå de tappades över på armagnacfat, där de lagrades var för sig. Efter att varje fat provats av blandades de till ”Brewers Reserve”, filtrerades och tappades på butelj. Ytterligare jäst tillsattes som bidrar till fortsatt utveckling på butelj lång tid framöver.

Denna ale är bärnstensfärgad med doft av humle, Vanilj, plommon, körsbär med en viss rökighet. Smaken är fylligt maltig och fruktig med inslag av vanilj, plommon och sura körsbär med en lång eftersmak med angenäm sammetslen beska.

Fuller´s Brewers Reserve No4
Land: Storbritannien
Producent: Fuller’s Smith & Turner
Alkoholhalt: 8,5 %
Art.nr: 11753
Pris: 59kr
Lansering: 1/11 - 2012
Antal flaskor: 7000 stycken

Alexander Jerräng, Nordic Brand Manager Fuller's, Arvid Nordquist HAB
08 - 799 1800
alexander.jerrang@arvidnordquist.se

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som grundandes 1884. Idag har bolaget verksamhet i samtliga nordiska. Företaget erbjuder detaljhandeln, restauranger och grossister ett spännande kvalitetssortiment av livsmedel och drycker samt har ett eget kafferosteri som producerar Classic kaffe, ett känt och väl etablerat varumärke i Sverige. Antalet medarbetare är 160 st.