2800 flaskor av Château d’Anglès Grand Vin Rouge 2014 lanseras 5 oktober

Exklusiv lansering av Château d’Anglès Grand Vin Rouge 2014

Den 5 oktober återkommer Château d’Anglès Grand Vin Rouge som tillfällig lansering på Systembolaget, men nu är det 2800 flaskor av årgång 2014 som lanseras. För detta vin plockas druvorna från de äldsta stockarna, som ger de mest koncentrerade vinerna.

Château d’Anglès toppviner ”Grand Vin” står endast för 20 % av den totala vinproduktionen hos vinhuset men är de mest kända. Druvorna kommer från de äldsta stockarna och skördas för hand i takt med att druvorna mognar, en process som tar ungefär två månader. Lagring sker på ekfat från absoluta toppleverantörer från Bordeaux. Detta ger viner som är kraftfulla, eleganta och komplexa.

Château d’Anglès Grand Vin Rouge 2014 har en komplex doft av mogna bär, lakrits, kryddor, tobak och den klassiska mintiga tonen från La Clape. Smaken är fyllig men samtidigt elegant, som en Bordeaux men på sydfranska solmättade druvor.

Vinet går att dricka ungt tack vare mjuka tanniner men vinner mycket på 5-10 års lagring då det utvecklar mer komplexitet.

Ett hus och en region med lång historia

I det södra Frankrike ligger regionen La Clape, ett av landets äldsta vindistrikt. Jordmånen är helt dominerad av kalksten och har ett mycket soligt klimat, här har man ett årsgenomsnitt på över 300 soldagar per år. Hit hittade familjen d'Anglès redan under 1700-talet men nuvarande ägare är familjen Fabre, med vinmakare Erik Fabre i spetsen, som drivit slottet sedan 2002. Erik kanske är mest känd för att ha varit chefsvinmakare hos Chateau Lafite Rothschild i Bordeaux, en tid som även präglar hans vinmakning på Château d’Anglès. Husets viner är bland områdets mest eleganta och blir ofta uppmärksammade internationellt.

Château d’Anglès Grand Vin Rouge 2014, 169 kr, art.nr 95789, 2800 flaskor lanseras 5 oktober

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. Vår ambition är att alla drycker i vin& öl sortimentet ska vara producerade med minsta miljöpåverkan, utan avkall på kvalitet. I Arvid Nordquists sortiment finns dessutom livsmedel, vårt egenrostade kaffe och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 210 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer påwww.arvidnordquist.se.

Caroline Bengtsson

Produktchef 0705086481