Fortfarande ingen 2006 vid årgångsbytet av Chateau Musar

Fortfarande ingen 2006 vid årgångsbytet av Chateau Musar

När Chateau Musar skulle byta årgång från 2005 hände något unikt, det blev ett glapp i årgångarna. Aldrig tidigare har vinhuset valt att hoppa över en årgång men när bytet skulle ske var det precis vad som hände. Istället lanserades 2007 på marknaden. Något som förvånade många och nu är det dags igen. Det blir fortfarande ingen 2006 av Chateau Musar, istället är det årgång 2008 som lanseras på den svenska marknaden. Orsakerna till att 2006:an inte släppts är fortfarande att den inte är redo och behöver mogna.

- Jag fick möjlighet att prova 2006 några månader före det planerade släppet i början av 2014 och blev helt överväldigad. Då var den tuffare i sin struktur än den brukar vara och hade en exceptionell fruktkoncentration. Jag trodde tidigare att det inte kunde bli mer av allt än 2005:an kunde ge - men det kunde det uppenbarligen, säger Anette Wyren, produktchef för Chateau Musar på Arvid Nordquist.

Chateau Musar 2008 har en djupröd färg med doft av mörka bär och röda frukter, körsbär, kaffe och läder. Smaken är mogen, balanserad och intensiv med ett överflöd av frukt, bra syra, välintegrerade tanniner och lång eftersmak. Detta är en årgång som är rik, varm och koncentrerad och har stor finess. Druvorna jästes var för sig och efter ett år i betongtankar lagrades de på franska Nevérs-ekfat under 12 månader. Under det tredje året blandades druvorna samman och lagrades ytterligare ett år på betongtankar. Därefter fyra års buteljlagring innan den äntligen ansågs vara färdig för marknaden.

Året 2008 var fullt av betydelsefulla händelser på Chateau Musar, i alla fall om man ser det ur en vinmakares ögon då yttre omständigheter påverkade utgången av vinet. I början av året bjöd vädret på snö och regn fram till slutet av februari, under våren och sommaren uteblev regnet dock helt. Som om det inte vore nog så drabbades Beekadalen av en värmebölja i mitten på augusti och luftfuktigheten låg som lägsta genomsnitt på 35-40 %. Det bidrog till en tidig mognad för alla röda druvor, och eftersom alla mognade samtidigt tog man ett beslut om att skörda dag för dag.

Producent: Chateau Musar
Druvor: Cabernet Sauvignon, Carignan, Cinsault
Land: Libanon
År: 2008
Alkoholhalt: 13,5 %
Art.nr: 7463

Volym: 750 ml
Sortiment: Ordinarie

Volym: 375 ml
Sortiment: Beställning

För mer information, kontakta

Cecilia Wellenius, Marknadschef, cecilia.wellenius@arvidnordquist.se, 08-799 18 00

Anette Wyrén. Produktchef Libanon, anette.wyren@arvidnordquist.se, 08-799 18 00

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan 1884 har tagit världens smaker till Sverige, genom starka internationella varumärken och sitt eget lokalrostade kaffe. Arvid Nordquist erbjuder kaffe, livsmedel, vin och öl till detaljhandeln, restauranger och grossister.

Arvid Nordqvist erbjuder ett stort kvalitetssortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller företagets smakkrav tas in i sortimentet. Smakupplevelsen har alltid varit central för Arvid Nordquist, både smaken och eftersmaken. Omsorgsfullt producerad och levererad dryck smakar helt enkelt bättre. Därför är Arvid Nordquists ambition att alla drycker i sortimentet ska vara producerade med minsta klimatpåverkan, utan avkall på kvalitet. Företaget har 170 medarbetare i samtliga nordiska länder och försäljningen 2014 uppgick till 1 850 MSEK. Läs mer på www.arvidnordquist.se.