Fairtrademärkta 57 on Main

Hållbarhet i fokus när KWV lanserar nytt vin – goda skäl att köpa vin från Sydafrika

57 on Main är vinet som är döpt efter adressen där KWV’s vinhistoria har utspelat sig. Nu har adressen i sin tur blivit vinhistoria.Med sina fyra druvor är 57 on Main en spännande blend som domineras av Petit Verdot, balanserat med Pinotage, Shiraz och Cabernet Sauvignon. Valet av Petit Verdot som huvuddruva var inte speciellt svår för KWV, den bidrar med struktur och komplexitet till vinet. Druvan är vanligtvis känd som en doldis från Bordeaux men med hjälp av det Sydafrikanska klimatet får druvan verkligen komma till sin rätt. Druvan får chansen att mogna fullt ut vilket ger den toner av härlig mörk frukt tillsammans med en bra tanninstruktur. I sann KWV-anda är 57 on Main ett kraftfullt vin med bra struktur. Här finns en fin arom av körsbär, svart vinbär och mörk choklad tillsammans med en hint av vanilj och kryddor. Strukturen är välbalanserad och eftersmaken är lång.

– We are very excited about this wine as it embodies what KWV is all about: great blends have been in our DNA and we have always believed that wines taste so much better when they help create good lives for everybody involved. Personally I thrive on challenges and I had great fun in picking the right grapes and the right parcels to create a rich blend to seduce the palate, sager Izele Van Blerk, vinmakare på KWV.

I Sydafrika är Braai en stor del av kulturen och de flesta köttdetaljerna läggs på grillen. Det är därför också självklart att detta är ett vin som hör grillen till.

Ett vin certifierat av Fairtrade

Hos KWV är det vingården Rooidraai som är ansluten till Fairtrade. Härifrån kommer druvorna för nyheten 57 on Main men även för Café Culture. Att en vingård är certifierad av Fairtrade skapar förutsättningar för anställda att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. I kriterierna för att bli certifierad av Fairtrade ingår bland annat krav på att anställda ska få minst minimilönVid försäljningen av vindruvorna betalas en premie ut till ett konto som de anställa förfogar över. Premien används till investeringar i lokalsamhället eller i verksamheten. Producentorganisationens medlemmar och/eller de anställda bestämmer gemensamt vad de vill använda premien till. Ofta investeras premien i till exempel skolor, skolmaterial, sjukvård och vattenrening. Tillsammans med KWV’s långsiktiga handelsavtal med vinbönderna skapas en trygghet för dem som har små marginaler att leva på. Läs mer om Fairtrade här.

Som en av fyra vingårdar bidrar Rooidraai till driften av Masekane Dagsorg, en förskola för barnen till vingårdarbetarna. Varje dag hämtas barnen som är mellan tre månader och upp till sex år med buss och körs till en nybyggd skolbyggnad med fem klassrum och en stor lekplats. Här får barnen möjlighet att lära sig läsa och öva matematik men också mer kreativa aktiviteter som att måla, dansa och leka. Det viktigaste syftet med förskolan är att barnen ska få tillgång till en plats där de blir mätta, kan känna sig trygga och få grundläggande färdigheter för att klara av skolan i framtiden. Läs mer om Masekande Dagsorgs arbete här.

En producent som tar ansvar

Sedan starten har KWV varit en producent som tar ett stort socialt ansvar. Allt tog sin början 1918, samma år som Nelson Mandela föddes, då flera Sydafrikanska vinodlare gick samman för att stoppa det prisfall som den Sydafrikanska vinmarknaden befann sig i. Genom att grunda kooperativet KWV kunde de tillsammans stabilisera, stödja och strukturera en ung vinindustri. Här lades grunden för den vinindustri som vi ser idag i Sydafrika. Som en stor vinproducent i ett ungt vinland var KWV redan då måna om att värna om den närmiljö som de verkar i. Under nästa år firar KWV 100 år och har fortsatt investera i sociala projekt i området. Genom åren har de stått bakom satsningar som bland annat gäller förskolor och skolor för barnen till arbetarna i vingårdarna. Man är mån om att höja socialstandarden på alla sina anslutna farmer, det gäller allt ifrån arbetsförhållanden och boendestandard till arbetarnas lön. De anställda äger dessutom en del av företaget och är företagets tredje största aktieägare. Här kan du läsa mer om KWV’s hållbarhetspolicy.

57 on Main

Art.nr: 79852

Pris: 98 kr (99 kr från 1 mars)

Druvor: 48 % Petit Verdot, 20 % Pinotage, 16 % Shiraz, 16 % Cabernet Sauvignon

Alkoholhalt: 14 %

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. Vår ambition är att alla drycker i vin& öl sortimentet ska vara producerade med minsta miljöpåverkan, utan avkall på kvalitet. I Arvid Nordquists sortiment finns dessutom livsmedel, vårt egenrostade kaffe och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 210 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer påwww.arvidnordquist.se.