Fyra lagringsvänliga och exklusiva öl från Fuller’s

Lagringsvänlig öl – fyra tips som är värda väntan

Att lagra öl kan, precis som för vin, få mer utvecklade och komplexa smaker. Med tiden får ölen inslag av torkad frukt eller för tankarna till madeira. Men för att ölen ska utvecklas väl är det viktigt att välja och lagra rätt. Under hösten lanserar Fuller’s inget mindre än fyra exklusiva öl. Alla med god lagringspotential men som når sin topp efter olika antal år i källaren.

Om du har bestämt dig för att du vill börja lagra öl finns det några viktiga punkter att tänka på. Först är det viktigt att välja rätt typ av öl. Bra riktlinjer är öl med högre alkoholhalt, gärna över sju procent om ölen ska lagras under en längre tid samt att välja öl i stilarna som ale, imperial stout och barley wine. Till skillnad från lagring av vin så ska öl lagras stående istället för liggande. Idealiskt blir det också om ölet kan stå på en mörk och torr plats där temperaturen håller sig mellan 11-15 grader. Det går också bra att ställa flaskorna i garderoben, källaren eller garaget och glömma bort dem tills det är dags för öppning. Det viktiga är att ölet inte utsätts för allt för stora temperaturförändringar.

Varje år lanserar Fuller’s flera lagringdugliga serier. Alla är buteljerade med levande jäst vilket innebär att ölet fortsätter att utvecklas över tid. En öl som fått lagras ett par år kommer att smaka helt annorlunda än när den köptes in eftersom smakerna utvecklas fram till den dagen då flaskan öppnas. För att följa utvecklingen kan det vara bra att köpa flera referensflaskor av samma sort för att smaka av under tiden.

Under hösten kommer fyra exklusiva öl att lanseras från Fuller’s, årets lanseringar är Fuller’s Past Masters 1981 ESB, Fuller’s Imperial IPA, Fuller’s Imperial Stout och Fuller’s Vintage Ale 2018.

Fuller’s Past Masters 1981 ESB

Sedan 1845 har varje Head Brewer på Fuller’s antecknat sina ölrecept i boken Book of Brewers och varje år bryggs ett recept ur boken för att ge en inblick i bryggeriets unika historia. Det var den förre bryggmästaren John Keeling som tog initiativet till serien Past Masters och nu när han går i pension firas han av bryggeriet med en egen utgåva i serien. Fuller’s Past Masters 1981 ESB är en hyllning till den första brygden som John Keeling gjorde på sin första dag den 8 januari 1981, en ESB.

Dåtidens ESB skiljer sig från hur man brygger den traditionella ESB idag. I Fuller’s Past Masters 1981 ESB har man återintroducerat en blend av Target, Northdown, Challenger, Goldings, en så kallad Hessblend tillsammans med majsflingor och sockersyrup för att ge ölen sin beska. Dagens ESB innehåller endast tre humlesorter (Challenger, Goldings och Northdown) som arom humle och inte som framträdande humlekaraktärer som skjuter till bitterhet. Ölet har smak av kanderat apelsinskal tillsammans med balanserade inslag av kola och kex. Humlen bidrar med kryddiga inslag tillsammans med citrustoner. Fuller’s Past Masters ESB 1981 lagras också längre innan lansering för att få en större komplexitet samtidigt som ölet har en lägre alkoholhalt på 5,5 %.

Lagringspotential upp till tre år. Lanseringsdag 7 september, 15 000 flaskor, 39,90 kr, artnr: 11592

Fuller’s Imperial IPA

Första lanseringen av denna Imperial IPA skedde förra året och var också den öl som Fuller’s nya Head Brewer, Georgina Young, fick sätta sitt namn på men henes resa på bryggeriet startade redan 1999 när hon anställdes av John Keeling.

Imperial IPA är i grunden en klassisk ale från Fuller’s med de fylliga och maltiga karaktärsdragen. I smaken finns toner av karamell, torkad frukt och en angenäm sötma. I smaken finns också en antydan av alkohol, vilket inte är så konstigt då ölet har en alkoholstyrka på 10, 5 % och Imperialstilen är känd för just sin höga alkoholhalt. Smaken har ett pepprigt avslut från de svartpepparkorn som adderats under bryggningen.

För lagring rekommenderas fem år med ölet klarar upp till tio år. Lanseringsdag 5 oktober, 18 000 flaskor, pris 69,90 kr, artnr: 11597

Fuller’s Imperial Stout

Samarbetet mellan Fuller’s och den brittiska ölskribenten Melissa Cole som inleddes 2013 blev snabbt en succé efter första lanseringen av Fuller’s Imperial Stout. Sedan dess är ölet en stående säsongslansering hos bryggeriet. Ölet är bryggt enligt samma tradition som när de berömda Londonbaserade ölsorterna skeppades till de baltiska staterna under 1800-talet.

Det är en alkoholstark och kraftfull stout med 10,7 % i alkoholhalt. Ölet bjuder på en stor smak med rostad malt och råg inslag av röda bär och bränd malt. Eftersmaken är lång med viss sötma, smörkola, syrligt fruktgodis tillsammans med en mjuk ton av alkohol.

För lagring rekommenderas fem år med ölet klarar upp till tio år. Lanseringsdag 2 november, 13 000 flaskor, pris 69,90 kr, artnr: 12420

Fuller’s Vintage Ale 2018

Varje år sedan 1997 har en upplaga av Fuller’s Vintage Ale lanserats. Inför varje år väljer Fuller’s Head Brewer ut de bästa humle- och maltsorterna för att göra en unik årgång av Vintage Ale. Inför Fuller’s Vintage Ale 2018 har Georgina Young valt ut maltsorter Maris Otter som ger ölet söta, kexiga toner. För arom valdes humlesorten Ernest för sina toner av aprikos och kryddor tillsammans med Oilcana som adderar grapefrukt och mango. Precis som ett bra årgångsvin kommer Fuller’s Vintage Ale 2018 att mogna med åren. Förvänta dig en välbalanserad öl med rika fruktiga toner och komplexa smaker.

John Keeling, Fuller’s förre bryggmästare har en tioårig Fuller’s Vintage Ale som personlig favorit då den får en fruktig, nästan madeira-lik karaktär.

Kan lagras i upp till tio år. Lanseringsdag 7 december, 19 000 flaskor, 69,90 kr, artnr: 11594

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. Vår ambition är att alla drycker i vin& öl sortimentet ska vara producerade med minsta miljöpåverkan, utan avkall på kvalitet. I Arvid Nordquists sortiment finns dessutom livsmedel, vårt egenrostade kaffe och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 210 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer påwww.arvidnordquist.se.