Rättelse - Ekologiskt vin för veganer

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2014 10:48 CET

Det spanska vinet Candidato blev ekologiskt certifierat från och med innevarande årgång men nu står det även klart att vinet kan bekräftas som vegetariskt/veganskt. I många fall används äggviteämnen eller mjölkprotein vid klarning av vinet men i Candidatos fall används endast vegetariska produkter som ärtprotein* och bentonit. Resultatet av detta är att vinet är helt säkert att dricka för både vegetarianer och veganer men även för dem som är allergiska mot ägg- och mjölkämnen.

Spanien är en av Europas största producenter av ekologiska frukter och grönsaker, tack vare sitt varma och torra klimat. Det var därför helt självklart att ställa om Candidato till en ekologisk produktion. Men att Candidato blivit ekologisk tar vinet också närmare den mattradition som finns i Spanien. Mycket av den spanska gastronomin fokuserar på vegetariska och veganska rätter.

- Det är väldigt roligt att Candidato kan spegla den spanska traditionen med ekologi och vegetariska/veganska rätter. Candidato möter konsumenternas efterfrågan på naturliga produkter som producerats med hänsyn till omgivningen, säger Anette Wyrén, produktchef för Candidato.

Candidato kommer från soliga Spanien gjort på druvor från utvalda gårdar i La Mancha. Området är torrt och varmt vilket gör det idealiskt för ekologisk odling. Här gör man vin hög kvalitet till ett rimligt pris.

Druva: 100% Tempranillo

Art.nr 22335

Pris 159 kr (box), 54 kr (PET-flaska)

Sortiment: Ordinarie

* Tidigare idag gick vi ut med att Candidato är klarnat med vegetariska produkter som päronprotein och bentonit vilket är fel. Vinet klarnas med ärtprotein och bentonit.

Jörn Ek, informationschef, jorn.ek@arvidnordquist.se, 0708-76 18 38

Anette Wyrén, produktchef, anette.wyren@arvidnordquist.se, 08 – 799 18 00

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som grundandes 1884. Idag har bolaget verksamhet i samtliga nordiska. Företaget erbjuder detaljhandeln, restauranger och grossister ett spännande kvalitetssortiment av livsmedel och drycker samt har ett eget kafferosteri som producerar Classic kaffe, ett känt och väl etablerat varumärke i Sverige. Antalet medarbetare är 160 st.

Kommentarer (0)

Kommentera