Sommarens mest eleganta rödvin

Sommarens mest eleganta rödvin

I början av juni lanserades sommarens mest eleganta rödvin på Systembolaget. Inspirerad av elementen i naturen i både design och smak finns nu Scattered Earth Cinsaut på Systembolaget. Ett generöst och fylligt vin med toner av röd frukt. Vinet är elegant och levereras i en lika elegant flaska där blommorna på etiketten symboliserar omgivningen där vindruvorna vuxit.

Serien Scattered Earth är inspirerad av det rika växtlivet i Sydafrika och togs fram för att spegla landets unika terroir och ursprung. Genom serien vill vinhuset KWV visa det nya moderna Sydafrika genom att lyfta fram en ny serie eleganta viner som kontrast till de rökiga och fatiga viner som landet annars förknippas med.

– Det här är ett rödvin som är ett perfekt mingelvin men som också passar genom en hel middag. Det är ett fräscht, fruktigt vin med både elegans och struktur. Etiketten är inspirerad av omgivningen där druvorna vuxit och blommorna symboliserar det Sydafrikanska ursprunget, säger Charlotte Oldne, produktchef för KWV.

Blommorna som valts ut till etiketten är av arten Fynbos som är namnet på den buskvegetation som finns i Västra Kapprovinsen. En av de mest utmärkande blommorna är King Protea, som också är den nationella blomman i Sydafrika.

Scattered Earth Cinsaut är en modern tolkning av Cinsault eller Cinsaut som sydafrikanerna själva stavar den. Druvorna odlas på så kallade Bush vines, som är det mest ursprungliga sättet att beskära en vinranka på. Dessa är planterade på utvalda lägen för att spegla sin miljö och omgivning. Bush vines förknippas ofta med hög kvalitet, detta tack vare att stockarna för det mesta är gamla vilket ger små skördar av riktigt koncentrerade druvor. Vinrankorna och druvorna hade en fin utveckling tack vare ett gynnsamt klimat under 2017. Druvorna kunde skördas tidigt och resultatet blev ett vin av mycket god kvalitet.

Scattered Earth Cinsaut är ett generöst och fylligt vin med toner av jordgubbe, hallon och söta kryddor som vanilj. Ett fruktigt rött vin med ett mycket runt och fint avslut. Drick vinet som det är, gärna lite svalt eller till pastarätter, rätter av fågel eller grillat kött.

Vad är bush vines?

Bush vines är nog det mest ursprungliga sättet att beskära en vinranka på – en fristående stam med tre grenar snett uppåt, från dessa växer sedan de årliga fruktbärande skotten. På franska kallas denna beskärning ”Gobelet” eftersom den påminner om ett enkelt vinglas av bistrotyp. I Sydafrika används metoden mest för klassiska sydfranska druvor som Syrah, Grenache och Cinsault.

Idag är det ganska ovanligt att nyplanterade vinstockar beskärs på det här sättet eftersom det kräver helt manuell omsorg om stockarna från beskärning till skörd medan modernare planteringar ofta är uppbundna på stålvajrar som tillåter skördemaskiner. Ibland hör man att en vingård med bush vines skulle vara billigare att plantera men det är en missuppfattning, varje stock kräver en egen stolpe fram till dess att plantan blivit tillräckligt grov för att klara sig på egen hand och det blir faktiskt dyrare än uppspända stålvajrar.

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. Vår ambition är att alla drycker i vin& öl sortimentet ska vara producerade med minsta miljöpåverkan, utan avkall på kvalitet. I Arvid Nordquists sortiment finns dessutom livsmedel, vårt egenrostade kaffe och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 210 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer på www.arvidnordquist.se.

Charlotte Oldne

Produktchef 08-799 19 56