Exklusiv lansering - Koyle Auma, ett vin med stor lagringspotential

Terroir från Chile - exklusiv lansering av prisbelönta Koyle Auma, ett vin med stor lagringspotential

Fjolårets succélansering Koyle Auma är tillbaka! Den 7 april lanseras 120 flaskor av Koyle Auma 2011 i Systembolagets exklusiva sortiment. 2011 var ett kyligt år vilket påverkade mognadstiden hos druvorna men den sena mognaden gav druvorna en fantastisk naturlig syra. Koyle Auma 2011 är fylligt med intensiva, komplexa toner tillsammans med tydlig mineralitet, påtaglig syra och lång eftersmak.

Koyle Auma är en blend bestående av 37 % Cabernet Sauvignon, 25 % Carmenere, 18 % Malbec, 13 % Syrah och 7 % Petit Verdot. Druvorna är odlade enligt biodynamiska- och ekologiska principer i stening och väldränerad jordmån. Skördeuttaget är lågt, man tar ut mindre än en flaska per vinstock. Tack vare de små paracellerna kan all skörd ske för hand. Vinifiering sker på 600-liters ekfat, vingård för vingård och lagras sedan på faten 24 månader. Efter blandning lagras vinet ytterligare nio månader på äggformade betongtankar med klara associationer till antikens amforor, detta för att beståndsdelarna ska integreras helt före buteljering.

Vinet har en djup och tät, ännu mycket ung färg, en intensiv och generös doft av solmogna bär, plommon, vitpeppar, choklad och örter. Det har tydlig mineralitet med en smak som är intensiv, komplex och elegant. Vinet är mycket fylligt, med tydliga och fina tanniner, påtaglig syra och lång eftersmak. Bör dekanteras minst 20 minuter före servering!

– Årgång 2011 är en ganska ovanlig årgång. Det är nämligen ett av de kallaste under Viña Koyles vinhistoria. Kylan påverkade också mognadstiden hos druvorna och den sena mognaden gav druvorna en fantastisk naturlig syra. Det har också gett vinet

perfekta förhållanden för en lång lagringspotential, det här vinet kan du lägga i källaren i upp till 20 år, säger Hanna Löfgren, produktchef på Arvid Nordquist.

Namnet Auma är hämtat från Ulfonso Undurraga MAckenna som inledde sin karriär för över 40 år sedan. Det är också under Alfonsos vakande öga som vinhuset drivs idag.

– AUMA meaning: AUMA are the initials of my father’s name: Alfonso Undurraga MAckenna and this wine is a tribute we make to our father because all the knowledge, passion and love for the wine world he transmitted to us, the next generation of the

Undurraga Family. He always talked about the things well done, about to be care of the details, of the little points that make the difference and give the excellence. He is very focused in the people, in our team and in how we have to build relations for the long term, in how trust is really important and the base of these relations, sager Max Undurugarra på Viña Koyle.

Chile – ett vinland med ett unikt klimat

Chile är ett vinland som verkligen visar att den nya världen kan leverera viner av hög kvalitet. Man har länge arbetat mycket med terroiren i Chile, och Viña Koyle är inget undantag. Vinhuset är nämligen resultatet av en vinfamiljs dröm om att skapa viner av hög kvalitet från en perfekt terroir.

– Chile är verkligen ett land att räkna med, även när det gäller viner i högre prisklasser. Ur en geografisk synpunkt är Chile ett fantastiskt vinland. Landet har en unik terroir och vinerna som skapas är ofta fylliga och av hög kvalitet, säger Hanna Löfgren, produktchef på Arvid Nordquist.

Under 2006 inledde familjen Undurugarra jakten efter den perfekta terroiren och de hade två kriterier; jorden måste bidra med en unik mineralkaraktär och området måste bestå av sluttningar med perfekt dränering för att vinrankornas rötter skulle leta sig djupt ner i jorden. Vingårdarna valdes ut under ledning av terroirgurun Pedro Parra. Man fastnade för högt belägna marker i Los Lingues, högt uppe i Colchagua. Vinrankorna planterades till stor del på tidigare helt obrukad mark och redan sedan starten har egendomen brukats efter biodynamiska principer och med stort fokus på långsiktig uthållighet.Trots de fortfarande ganska unga stockarna har flera av vinerna fått höga poäng av Wine Spectator och Robert Parker.

Internationella poäng för Koyle Auma 2011

94 poäng James Suckling

94 poäng Descorchados, Patricio Tapia

93 poäng Wine Spectator

93 poäng Wine Enthusiast

92+ poäng Robert Parker

Koyle Auma 2011

Lanseringsdag: 7 april

Pris: 449 kr

Art.nr: 90037

Land: Chile

Producent: Viña Koyle

Druvor: 37 % Cabernet Sauvignon, 25 % Carmenere, 18 % Malbec, 13 % Syrah och 7 % Petit Verdot

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. Vår ambition är att alla drycker i vin& öl sortimentet ska vara producerade med minsta miljöpåverkan, utan avkall på kvalitet. I Arvid Nordquists sortiment finns dessutom livsmedel, vårt egenrostade kaffe och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 210 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer påwww.arvidnordquist.se.