Ascom lanserar ny larmsändare för ökad personlig säkerhet - a 51

Pressmeddelande   •   Mar 21, 2006 14:53 CET

Nu lanserar Ascom en ny larmsändare - a51.
a51 är utvecklad av Ascom i Göteborg och produceras i företagets fabrik i Herrljunga.

Larmsändare används till stor del i miljöer där en hög säkerhetsnivå är nödvändig, till exempel i fängelser och på psykiatriska kliniker men även inom industrin som ensamarbetslarm.

Den nya larmsändaren är mycket enkel att använda. a51 har två larmknappar, en för skarpt och en för ”mjukt” larm, den senare används i situationer då man endast vill påkalla uppmärksamhet. a51 har även rycklarm samt funktioner för automatiska fall-larm och ej-i-rörelselarm.
- Det ligger många timmars utvecklingsarbete bakom a51, som är den första i en rad nya produkter och system. En utmaning var bland annat att vi skulle klara önskemålet om en integrerad antenn utan att tulla på kravet på god räckvidd. Resultatet blev en unik antennkonstruktion, berättar produktchef Ann-Louise Jutebrant.

För att försäkra sig om snabb assistans vid larm kan man kombinera a51 med ett positioneringssystem, som i klartext anger var den som larmat befinner sig.

a51 är laddningsbar, har fått en snygg modern design och finns i två färger. Varje användare kan spara sina inställningar på det egna SIM-kortet, som kan flyttas mellan olika handenheter. a51 kommer att förses med funktionen larmkvittens vilket ytterligare ökar tryggheten i det dagliga arbetet eftersom man då med säkerhet vet att larmet gått fram.

- Som alltid, när det gäller Ascom, behöver man inte kasta ut sin nuvarande kommunikationsplattform eller sina befintliga handenheter. a51 är kompatibel med både sin föregångare (U970) och med dagens och framtidens kommunikationsplattformar, säger Ann-Louise Jutebrant.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Bengt, Nordén, VD Ascom Wireless Solutions, Försäljning Sverige, tfn 031-55 95 56
bengt.norden@ascom.se
Ann-Louise Jutebrant, produktchef a51 Ascom Wireless Solutions, tfn 031-55 93 80
a-l.jutebrant@ascomtateco.se
www.ascom.se/ws

Ascom Wireless Solutions är marknadsledande på trådlös internkommunikation för bl a sjukvården, tillverknings- och processindustrin och säkerhet & service med mer än 70 000 installerade system i Västeuropa, där Volvo, BMW, Marriott, AstraZeneca och SCA är några av kunderna.
Företaget utvecklar och installerar kundanpassade lösningar för snabbare respons i verksamheten genom smart integration med kundernas existerande system. Lösningarna kan innehålla både meddelandehantering, larm och mobilitetsplattformar för tal och datakommunikation.
Företaget grundades 1955 och har sitt huvudkontor i Göteborg, Ascom Wireless Solutions är idag en division inom den schweiziska Ascomkoncernen.