Ascom Wireless Solutions befäster ledande ställning

Pressmeddelande   •   Jul 15, 2013 10:00 CEST

Världsledande på trådlösa telefoner.

Enligt färska marknadsdata från det brittiska analysföretaget MZA Ltd har Ascom Wireless Solutions ökat sina marknadsandelar och är nu världens största tillverkare av professionella trådlösa telefoner.

Siffrorna för 2012 visar att Ascom Wireless Solutions har en marknadsandel på 17,3 procent av marknaden för professionella trådlösa telefoner, därmed befäster företaget sin ställning som världsledande. Detta är en kraftig ökning från 2011, då marknadsandelen var 16 procent.

”Vi är glada över att kunna se att vår positiva trend fortsätter. Vi är nu den ledande globala leverantören inom området”, säger Claes Ödman, VD på Ascom Wireless Solutions.

Siffrorna tar hänsyn till det totala antalet tillverkade enheter globalt, både produkter med varumärket Ascom och OEM-tillverkning.

”Vi kan se tillbaka på ett framgångsrikt år med ökande försäljning på OEM-marknaden. Men vi har även upplevt en fantastisk utveckling för varumärket Ascom, framför allt inom hälsovårdssektorn”, säger Claes Ödman.

Marknaden för professionella trådlösa telefoner domineras av DECT och VoWiFi, Voice over WiFi-teknologier. Ascom Wireless Solutions kan se tillbaka på en period med stora framgångar med ökande försäljning inom båda dessa teknologier, framför allt på den nordamerikanska marknaden.

Ascom Wireless Solutions är en ledande leverantör av trådlösa kommunikationslösningar för företag inom branscher som sjukvård, psykiatrin, tillverkning, äldreomsorgen, detaljhandel och hotell. Över 75 000 system har installerats i storföretag över hela världen.

Ascom Wireless Solutions erbjuder ett brett utbud av tal- och professionella meddelandelösningar som skapar värde för kunderna genom att stödja och optimera deras uppdragskritiska processer. Lösningarna är baserade på VoWiFi, IP-DECT, Patientkallese och personsökning som är integrerat i befintliga system. Företaget har dotterbolag i 11 länder och 1 200 anställda över hela världen. Ascom Wireless Solutions grundades 1955, har sitt huvudkontor i Göteborg och ingår i Ascom-koncernen som är noterat på den Schweiziska börsen.

Ascom Nordic är en del av Ascom Wireless Solutions. Ascom Nordic har 125 anställda, där Ascom Sweden ingår med 47 anställda. Några urval av kunder inom den svenska marknaden: SU – Sahlgrenska Universitetssjukhus, Volvo Personvagnar, Häktet i Göteborg, Stockholms Läns Landsting, Swedish Match, GRYAAB, Centralssjukhuset i Karlstad, Anstalten Kumla, Kvarnsveden, Banverket, Kraft Foods, Bravikens pappersbruk.