Ascoms nya minisändare med trådlös positioneringsteknik stärker säkerheten för bl.a. dementa

Den nya trådlösa minisändaren från Ascom liknar mer ett smycke än ett larm. Bakom den stilrena, strömlinjeformade designen döljer sig en högteknologisk produkt som är robust, energisnål och säker.

Allt fler av patienterna på sjukhus och de boende på vårdboenden vill ha rörelsefrihet, och det innebär
risker både för tryggheten och säkerheten. Det är med detta i åtanke som Ascom har designat den nya trådlösa minisändaren.

Larm som armband eller halsband
Den bärbara minisändaren har en ny och modern design och ser inte ut som ett larm. Den kan bäras
antingen som armband eller runt halsen och har flera anropsfunktioner. Utöver vanliga anrop kan den också användas för att tillkalla hjälp och återställa anrop från personalen. Sändaren är vattentät och behöver inte tas av vid dusch och bad. Dessutom går det att göra minisändaren mer personlig genom att välja knappar i olika färger för olika avdelningar eller områden.

Äkta tvåvägskommunikation och trådlös positionsbestämning
Minisändaren bygger på äkta tvåvägskommunikation, vilket innebär att anrop och larm både sänds och mottas. Dessutom har sändaren en eskaleringsfunktion. Till minisändarna hör också trådlösa positionsgivare som hela tiden registrerar var patienter och boende befinner sig. Detta är särskilt viktigt för dementa patienter eftersom positionsgivarna kan användas för att säkra att utgångar, hissar och liknande blockeras om en dement boende eller patient försöker gå ut.

Inbyggd kontroll
En inbyggd hjärtslagsfunktion säkrar att minisändaren hela tiden övervakas. Var fjärde minut skickar sändaren en signal med information om position, rörelse, batteri- och anropsstatus som registreras i systemet. Om detta inte sker – t.ex. om enheten är trasig eller om patienten eller den boende har lämnat byggnaden – larmas systemet. Det ger ytterligare säkerhet för dementa användare.

Lägre strömförbrukning
Strömförbrukningen i de trådlösa minisändarna är mycket låg. Alla sändare börjar med att sända en svag signal och ökar sedan styrkan tills kontakt har uppnåtts. Oftast går det att upprätta kontakt redan med en svag signal, vilket gör sändarna energisnåla.

Även under hård belastning håller de trådlösa sändarnas batterier länge. Livslängden är minst ett år med 10 anrop och 100 positionsuppdateringar om dagen. Personalen kan själva byta batterierna.

• tvåvägskommunikation
  • positionering
  • larm
  • anrop