Pressinbjudan: Ett revolutionerande IT-stödsystem som förenklar vardagen i vården visas på Vitalis

Cetreas logistik- och koordineringssystem är en succé på sjukhusen i Danmark. I Sverige har Ascom totalansvar för lösningen som gör vardagen enklare i vården. Nödvändiga omdispositioner av resurser sker snabbt och enkelt med en handrörelse på en stor skärm och alla berörda får direkt reda på ändringarna.

På Vitalis visar Ascom den unika lösningen i sin monter för svenska intressenter.

I Danmark har redan 18 sjukhus i fyra av fem vårdregioner köpt det användarvänliga systemet som märkbart förenklar vardagen. Systemet ger överblick och underlättar koordinering samt kommunikation för till exempel operations-, akut-, uppvaknings-, patienttransport- och vårdavdelningar. Personalen slipper springa runt eller använda krångliga metoder för att få kontroll eller informera. Systemet kan även integreras med sjukhusets trådlösa telefoner och systemet för patientkallelse så att nödvändig information når personalen oavsett var de befinner sig.

Danska Regionshospitalet i Horsens använder sedan några år tillbaka lösningen. En oberoende utvärdering gjord av Center for Folkesundhed i Region Midt av hur det fungerat för operationsavdelningen visar att resursutnyttjandet ökade med 15 procent. Samtidigt minskade risken för inställda operationer med hela 66 procent. Dessutom anser 87 procent av vårdpersonalen att de fick en förbättrad överblick över den dagliga verksamheten och att de hade kunnat öka produktiviteten.

Tre andra faktorer var också viktiga för Horsens val:

• Ingen ville ha något nytt datasystem och touch screen-lösningen (drag and drop) blev därför en unik ny funktion.
    • Man ville ha ett uppföljningsredskap för patientsäkerhet, operationsköer, förseningar etcetera för ledningen.
    • Sjukhuset ville bli en mer attraktiv arbetsplats.

Internationellt intresse
Lösningen har också börjat vinna mark internationellt. Universitetssjukhuset St. Olavs Hospital i norska Trondheim har skaffat Cetreas system. I Sverige håller Karolinska Universitetssjukhuset i GastroCentrum i både Solna och Huddinge på med en förstudie.
– Alla sjukhus som vi presenterar lösningen för visar ett stort intresse, säger Stefan Blomén, säljansvarig för sjukhus på Ascom.

Det smarta systemet har revolutionerat det dagliga arbetet på de aktuella sjukhusen. Tidigare presenterades information om tillgängliga resurser, personal och patienter statiskt på whiteboardtavlor och i olika datorsystem. Personalen tvingades också ofta att ringa, mejla eller att springa runt och ge information muntligen. Nu visas all nödvändig och aktuell information tydligt och enkelt i realtid på strategiskt placerade interaktiva storskärmar med touchscreen-funktion. Alla berörda medarbetare får ögonblickligen reda på allt som händer via skärmarna eller trådlösa telefoner. Vården effektiviseras med ett bättre utnyttjande av tillgängliga resurser.

Bättre överblick
Patientflödet förbättras genom att personalen får en överblick över var i vårdprocessen patienterna befinner sig. I systemet syns bland annat hur många patienter som väntar på läkare, vilken prioritet de har, vilken läkare som är ansvarig, hur långt denne har kommit i sin diagnos och vilka resurser som finns tillgängliga. Det går enkelt att begära flytt av patienter eller omfördela resurser direkt vid skärmarna eller via de trådlösa enheterna. Den tillgängliga informationen gör också att det blir lättare att fatta beslut. En koordinator kanske har tio specialdesignade moduler på skärmen hos sig men inne på operationsrummet finns endast modulerna som berör just den verksamheten, exempelvis för överblick av sängplatser, koordinering med andra avdelningar, planerade operationer och väntande patienter.

Enkel kommunikation med andra inom avdelningen och med andra avdelningar är den viktigaste upplevda nyttan med systemet. En stor del i detta har chatfunktionen, som uppskattas mycket. Exempelvis har operationsavdelningen på Skejby Syghus 40 procent färre interna telefonsamtal i dag.

I Sverige är Ascom partner till danska företaget Cetrea. Den unika lösningen finns för tillfället för operationsavdelningar och akutvårdavdelningar under produktnamnen Cetrea Surgical respektive Cetrea Emergency. Den nya modulen för patientavdelningar – Patient Ward – introduceras i sommar på Horsens Sygehus Hospital och fler varianter är under utveckling.

Välkommen till Ascoms monter, B07:50, onsdagen den 6 april klockan 15.00 för en demonstration!

Fakta/Så utvecklades systemet
Koncepten Cetrea Surgical, Cetrea Emergency och Cetrea Patient Ward är sprungna från ett danskt forskningsprojekt som genomfördes av institutionen Center For Pervasive Health Care vid Århus universitet och Regionssjukhuset Horsens. Avsikten var inte att skapa ett nytt datasystem utan att beskriva hur arbets- och patientflöden kunde bli bättre, hur vårdkvaliteten skulle säkerställas med mera. När projektet upphörde efter tre år tyckte inblandade parter att det vore synd att inte sprida de goda resultaten och systemet och därmed bildades bolaget Cetrea Clinical Logistics.

Varje år säger många landsting att fler patienter ska tas om hand i framtiden. Då gäller det att hitta lösningar för detta, och Cetreas är en användbar sådan.

• it-stöd
  • grön it