ASICS ambassadör Zandra Buud tar det med ro

Varje måndag under 22 veckor kommer ASICS ambassadörer att presentera träningspass som förbättrar din löpning på jogg.se/asics.

Samarbetet med jogg.se bygger på att ASICS ambassadörer visar hur de tränar för att nå sina mål. Varje måndag läggs en ny film upp för att inspirera löpare att #BetterYourBest. Ambassadörerna utövar en mängd olika idrotter med den gemensamma nämnaren att löpning är stommen i träningen.

Förra veckan bjöd Micke Ekvall på styrketräning. Den här veckan ska motionären och tvåbarnsmamma Zandra Buud, som satsar på att springa Ultravasan 90 km i augusti, presentera ett pass hon kör på roddmaskinen. 10 000 meter är målet, ett perfekt pass när man inte känner för att sticka ut i snöigt eller regnigt väder.

- Jag är från början roddare, jag gick på roddgymnasiet för längesedan, där vi rodde en del maskin på vintern. Att ro maskin då och då känns som mitt sätt att lite hålla fast vid rodden. Fast jag kan bara ro roddmaskin på vintern, det är helt fel att ro maskin på sommaren, säger Zandra.

Som fru till Sveriges största ultrastjärna, Jonas Buud, får familjen strukturera upp tiden så att båda hinner träna det de behöver för att nå sina mål, vilket Zandra tycker fungerar bra:

- Vi har olika nivåer på vårt idrottsutövande men respekterar det, jag att Jonas har träning som en del av sitt jobb medans för mig är det en hobby och fritidsaktivitet. Vi de tillfällen som Jonas har mindre träning så passar jag på att träna mer.

Zandra har som tips till de som är intresserade av att börja med ultralöpning att stegra  träningen under lång tid.

- Har du sprungit marathon i närtid så fortsätt med långpass och försök förläng dem lite i taget. Kom ihåg att också ha en stark bål/core som kan hålla upp kroppen under långtid. Börja med ett kort ultralopp och bygg på från det. Kontinuerlig träning under lång tid är viktig för att lyckas, säger Zandra.

- Zandra ska ta sig an ett väldigt tufft lopp, nämligen Ultravasan den 23 augusti. Vi jobbar med Better Your Best i våra kampanjer och Zandra påminner oss om roddmaskinen, ett väldigt roligt verktyg i förbättringen av sin kondition och styrka. Sen är det alltid bra att ha något att göra när vädret utomhus inte är så välkomnande, säger Erik Nystedt, vd ASICS Sverige.

Zandra Buuds pass kommer finnas på jogg.se under fliken "ASICS-passet" hela veckan. Du hittar passen från de tidigare ambassadörerna här:

Jonas Buud

Isabellah Andersson