Nu lanserar ASICS GEL-FujiRado – trailskon som kan justeras i farten

Nu lanserar ASICS nya GEL-FujiRado, en sko som designats för högpresterande traillöpare. Den är full av avancerad teknologi – eller vad sägs om ett Boa System, vars mikrojusterbara snörningssystem nu för första gången byggts in i en av ASICS löparskor?

Boa System ger GEL-FujiRado en stadig, skräddarsydd passform med hög komfort, bättre stabilitet och ett mer effektivt löpsteg. Efter ett mer än två år långt utvecklingssamarbete är skon nu äntligen redo att äga terrängen.

– Teknologi och innovation är kärnvärden i ASICS varumärke och vi letar hela tiden efter nya sätt att göra våra högpresterande trailskor ännu bättre, så att löparna kan få det där lilla övertaget, säger Gerard Klein, Senior General Manager för Global Performance Running Footwear Division på ASICS. Som traillöpare tränar och tävlar du ibland under tuffa väderleksförhållanden i riktigt svår terräng. Därför ville vi ta fram en sko som går snabbt och lätt att justera utan att du behöver sakta in.

Snabbt och säkert
GEL-FujiRado har konstruerats med symmetriska paneler samt extra hälgrepp för effektivare löpning i upp- och nedförsbackar. Andra funktioner som ger bättre förutsättningar för snabb löpning i tuff terräng är en skyddad snörning, MONO-SOCK-ovandel, förstärkt skydd för tårna och en kraftig yttersula.

Optimal passform och hög komfort
GEL-FujiRado är utrustad med Boa System, som gör det möjligt att mikrojustera skons snörning för att få en exakt passform och därmed full kontroll under löpningen. Varje vridning på Boas reglage motsvarar en millimeters åtdragning, vilket gör det lätt att snabbt justera skon i farten. Skons insida har utformats för att ge låg friktion och sluter jämnt om foten för att minska trycket på utsatta punkter, med högre komfort som följd. ASICS mellansula i SpEVA ger också den här trailskon ännu bättre svikt mot underlaget.

Mer om Boa System
GEL-FujiRado är konstruerad med ett helintegrerat Boa System bestående av tre delar: reglage, snörning och snörstyrning. Systemet håller låg vikt och är slitstarkt för att kunna fungera också under blöta och leriga förhållanden.

– För Boa har det varit spännande att samarbeta med ASICS under utvecklingen av GEL-FujiRado och få hjälpa löparna till en ännu bättre prestation, säger Chuck Mason, försäljningschef på Boa Technology, Inc. Med Boa System kan löparen ställa in en exakt passform som håller också under långa löppass.

GEL-FujiRado kostar rekommenderat 1500 SEK på asics.se, i andra nätbutiker och utvalda löpbutiker.

Läs mer om ASICS på: http://www.asics.com

Om Boa
Boa Technology, Inc. utvecklar tillslutnings- och justeringslösningar för produkter där det ställs krav på hög prestation. Boa System återfinns i produkter för golf, friidrott, friluftsliv, vintersporter och cykling, men också i arbetsskor och medicinska produkter. Det patentskyddade systemet består av tre integrerade delar, där lätta och superstarka snören löper med låg friktion och mikrojusteras med ett smidigt reglage. Boa System är en unik konstruktion som genom sin precision och följsamhet ger en passform med optimal kontroll. Både reglage och snörning omfattas av vår Boa Guarantee.