​Svenska Sofie Nelsson gör Jonas Buud sällskap i årets ASICS Beat the Sun

Det blev löparfantasten Sofie Nelsson som genom röstning och jurybeslut fick en plats i årets upplaga av ASICS Beat the sun, stafettloppet runt Mont Blanc på årets längsta dag. Det gäller att hinna före solen runt Europas högsta berg – och även att slå de andra lagen. De har 15 timmar, 41 minuter och 35 sekunder på sig innan solen går ner. Sofie kommer att ingå i samma lag som elitlöparen Jonas Buud, som bland annat har en världsmästartitel på 100 kilometer samt dubbla segrar i Ultravasan 90 på meritlistan. Tillsammans med fyra andra löpare utgör de Team Europe North – ett av åtta lag från hela världen.

Sofie är 25 år och en löparentusiast av stora mått. Hon springer helst långpass ute i skogen – och allra bäst trivs hon när hon springer utan klocka och kan strunta i tiden.

Varför sökte du till Beat the sun?
Jag har alltid drömt om att få springa i en sådan miljö som loppet går i, de höga bergen och storslagna vyerna. Jag lockas också av utmaningen, att springa i avancerad terräng som dessutom är på hög höjd. Jag är en asfaltslöpare och är van att kunna lägga all fokus på att det ska gå snabbt. Nu kommer det bli mycket mer tekniskt.

Vad ser du mest fram emot?
Jag ser väldigt mycket fram emot att få träffa de andra löparna, inte minst Jonas Buud som är en stor inspiration. Jag ser också fram emot att få springa i den fantastiska miljön.

Du kommer att tävla i samma lag som Jonas Buud, och ha honom som mentor. Vad är du nyfiken på att fråga honom om?
Det ska bli spännande att höra hur han tränar för så långa distanser, hur många mil han springer i veckan och hur han gör för att få kroppen att hålla för så mycket träning.

Hur kommer du att lägga upp träningen fram till årets längsta dag, 21 juni?
Utöver min vanliga löpträning som fokuserar på distans och snabbhet kommer jag att lägga in några extra backintervaller för styrka och även mer avancerad terränglöpning för tekniken.

Berätta lite om dig själv!
Jag är löpare sedan ca 4 år tillbaka och har gjort ganska snabba framsteg. Jag springer främst distanser från milen och uppåt. Jag har börjat tävla mer det senaste året och sprang senast Göteborgsvarvet 21km (1:19:34) och blev 8:a på SM.

Det är mycket i mitt liv som kretsar kring löpningen, jag tränar i princip varje dag och är också löpcoach för en löpargrupp och jag har en lika löpartokig pojkvän. För mig är inte löpningen bara en träningsform, det är ett sätt att uppleva saker.

Vi önskar Sofie och Jonas stort lycka till i Beat the Sun som går av stapeln i Chamonix den 21 juni.

• beat the sun