Imtech Nordic tillsätter ny VD för Elteknik

Med över 20 års erfarenhet från ledande befattningar som Affärsområdeschef, Ekonomichef, Projektchef och Operativ chef tillträder Leif Göransson, den 1:a september, rollen som tf. VD för Imtech Elteknik som ett led i att behålla tempot i bolaget för den satsning man gör på att ytterligare stärka sin marknadsposition.

Leif Göransson är chef för verksamhetsutveckling och Project V8 på Imtech Nordic, civilekonom, 48 år och har gedigen erfarenhet av företagsledande roller. Före tiden på Imtech som Operativ chef för Stanley Security i Sverige och tidigare med ledande befattningar inom Statoil samt dessförinnan mångårig erfarenhet som interim manager- och organisationskonsult.

”I den satsning vi gör på att vinna fler kunders förtroende inom Imtech Elteknik är det viktigt med kontinuitet kombinerat med ledarerfarenhet och nytänkande. Kriterier som Leif på alla sätt uppfyller. Med stort förtroende för vad Leif kan bidra med ser jag fram emot att lämna över ansvaret för bolaget i hans händer”, säger Fredrik Sederholm, avgående VD Imtech Elteknik.

Fredrik Sederholm kommer att lämna Imtech för att börja på Serendipity Innovation AB. Fredrik går in som delägare i bolaget och kommer även att vara VD i ett av dotterbolagen. Fredrik är kvar i sin tjänst under sin uppsägningstid fram till 2015-09-01.

”Fredrik har med sin erfarenhet och sitt engagemang bidragit till att bolaget utvecklats väl enligt plan. Han lämnar över ett stabilt bolag i marknadsledande position. Elteknik har ett bra inflöde på förfrågningarna och flera intressanta uppdrag och jag vill tacka Fredrik för hans bidrag både professionellt och personligt den tid han varit här, säger Håkan Kirstein, VD Imtech Nordic.

Samtidigt med att Leif tar över rollen som tf VD har rekryteringsprocessen inletts för att hitta en ny VD till Imtech Elteknik. Under hösten kommer vi kunna presentera resultatet av denna.

Om Imtech Nordic:
Imtech Nordic, med huvudkontor i Stockholm, har blivit en av marknadsledarna på den nordiska marknaden. Kombinationen av värme & sanitet, ventilation och elteknik har skapat en komplett teknisk installations- och servicepartner som erbjuder en rad produkter och tjänster under varumärket Imtech Nordic. Bolaget omsätter cirka 7,8 miljarder SEK och är verksamt på omkring 100 orter i Sverige, Norge och Finland med drygt 5,000 medarbetare.

För mer information kontakta:Thomas Rebermark, Informations- och Marknadschef, Imtech Nordic AB
tel: 010-475 39 81, e-post: thomas.rebermark@imtech.se

Om Imtech Nordic

Imtech Nordic, med huvudkontor i Stockholm, har blivit en av marknadsledarna på den nordiska marknaden. Kombinationen av Värme & Sanitet, Ventilation och Elinstallation & Service har skapat en komplett teknisk installationspartner som erbjuder en rad produkter och tjänster under varumärket Imtech Nordic. Bolaget omsätter cirka 7,8 miljarder kronor och är verksamt på omkring 100 orter i Sverige, Norge och Finland med drygt 5,000 medarbetare. Läs mer på www.imtech.se

Om Imtech VS-teknik

Imtech VS-teknik är en ledande aktör inom installation och service på den svenska marknaden. Verksamheten som bedrivs från ett 60-tal platser omfattar värme och sanitet, sprinkler, industri, kyla och ventilation. Omsättningen är ca 2,3 miljarder kronor och vi sysselsätter omkring 1 500 medarbetare. Imtech VS-teknik riktar sig till företag, fastighetsägare, bostadsrättsföreningar, privatpersoner och organisationer och utför allt från mindre serviceuppdrag till stora, komplexa projekt.

Imtech VS-teknik är tillsammans med Imtech Elteknik, Imtech Ventilation samt Imtech i Norge och Finland en del av Imtech Nordic.

Om Imtech Elteknik

Imtech Elteknik är en av Sveriges största aktörer inom elteknik med många år i branschen. Idag har vi ca 2 200 anställda på ett 70-tal platser i landet, och en årlig omsättning på omkring 2,2 miljarder kronor. Verksamheten omfattar allt ifrån totallösningar till mindre, enskilda insatser inom elkonstruktion, elinstallation, elservice samt data & telecom. Vi arbetar med säkerhet, automation och kraftteknik samt med energioptimering. Vi har flera elverkstäder och riktar oss främst till industri, offentlig förvaltning, fastighetsägare och byggföretag.

Imtech Elteknik är tillsammans med Imtech VS-teknik och Imtech Ventilation samt Imtech i Norge och Finland en del av Imtech Nordic.

Om Imtech Ventilation

Imtech Ventilation är bland de största aktörerna på den svenska marknaden.

Man sysselsätter runt 350 anställda och har en omsättning på omkring 900 miljoner kronor. Kontoren finns från Ystad i söder till Luleå i norr, och en särskild utlandsavdelning tar hand om kunderna utanför Sveriges gränser. Imtech Ventilation erbjuder allt från helhetskoncept inom ventilation och komfortkyla till samordning av integrerade entreprenader med ventilation, el, VS, kyla och styr & övervakning. En annan viktig del av verksamheten utgörs av energirådgivning och energieffektivisering inom industri- och fastighetssektorn.

Imtech Ventilation är tillsammans med Imtech Elteknik och Imtech VS-teknik samt Imtech i Norge och Finland en del av Imtech Nordic.