Nyrekrytering inom automation ger Assemblin kompetenslyft

Roger Grönvall är ny teknikansvarig på Assemblin Automation. Han får en nyckelroll i utvecklingen av Assemblins erbjudande inom fastighetsautomation.

– Jag vill både förfina arbetet vi gör idag och hitta nya affärsmöjligheter, säger han.

Roger Grönvall kommer närmast från hård- och mjukvaruleverantören Beckhoff Automation, där hans senaste roll var teknikansvarig inom fastighetsautomation. Tidigare arbetade han inom industrin, bland annat som prototyputvecklare för PLC-baserade maskinstyrningar på TePe Munhygienprodukter i Malmö.

– Produktivitet och effektivitet ligger mig varmt om hjärtat sedan jag jobbade inom industrin. Det är också det jag ska ha fokus på i min nya roll, säger Roger, som gillar att han nu får jobba ett steg närmare produktionsledet.

Standardiserat och smart
Roger Grönvall ansvarar bland annat för de tekniska plattformar som används inom fastighetsautomation, som PLC, DUC, SCADA och HMI. Omvärldsbevakning och teknisk support ingår också i tjänstens ansvarsområden. Han utgår ifrån Malmö, men är ansvarig för hela regionen Automation inom Assemblin.

– Jag ska se till att vi jobbar på ett standardiserat och smart sätt och att vi får en jämn och hög kompetens. Det kommer självklart att höja kvaliteten på leveransen till våra kunder.

Den spännande och snabba tekniska utvecklingen var det som lockade Roger Grönvall till just fastighetsautomation.

– Internet of things, IoT, kommer med rasande fart in i fastighetsbranschen. Vår, och hela branschens, utmaning är att inte fastna i gamla arbetssätt och tankesätt. Jag ser flera möjligheter för Assemblin, med hjälp av ny teknik och ny kunskap.

Imponerande meriter
Stefan Amnehagen, chef för Assemblin Automation, har stora förhoppningar på nyrekryteringen.

– Roger Grönvall har imponerat i sin tidigare roll och vi är väldigt glada över att han vill vara en del av vårt team. Hans gedigna erfarenhet, både vad gäller tekniskt innehåll och teknisk support, kommer att hjälpa Assemblin att ta flera viktiga steg mot att bli den ledande leverantören inom fastighetsautomation.

• automation
  • organisation
  • malmö

Om Assemblin

Assemblin är en komplett installations- och servicepartner med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Vi utformar, installerar och underhåller tekniska system för el, värme, sanitet och ventilation i kontor, arenor, shoppingcenter, bostäder och industrier med den multidisciplinära koncernens styrka och det lokala företagets personliga närvaro. Vår omsättning är cirka 8 miljarder kronor och med mer än 5 000 medarbetare på över 100 orter i Norden finns vi där du är. För dig.

Vill du veta mer? Läs mer på assemblin.com