Visselblåsaren Sarah Wägnert Sjökvist berättar om Lex Sarah

Det har gått 19 år sedan Sarah Wägnert Sjökvist blev känd för hela svenska folket när hon anmälde vanvård på ett äldreboende. För det initiativet fick hon en lag uppkallad efter sig samt blev årets svensk 1997. Idag är Sarah Wägnert Sjökvist 42 år gammal och arbetar fortfarande som undersköterska. I dagarna lanserades en webbutbildning för baspersonal inom vård och omsorg där hon berättar om bakgrunden till Lex Sarah

Lex Sarah är idag en del i det systematiska kvalitetsarbetet som ska bedrivas i verksamheter inom socialtjänsten och enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Syftet är att komma till rätta med brister i den egna verksamheten och förhindra att missförhållanden återuppstår. Lagen är uppkallad efter Sarah Wägnert Sjökvist som nu är aktuell i en ny streamad webbutbildning för baspersonal inom vård och omsorg.

Men om vi backar bandet, hur såg det ut för 20 år sedan?

1997 avslöjande Sarah vanvård på ett äldreboende i Solna där hon arbetade som undersköterska. Äldreboendet var nyöppnat och det var mycket som fattades. Det var brist på lyftar, personal, rutiner vilket bland annat ledde till att vissa av patienterna på hemmet fick kallbrand eftersom personalen inte hade tid att vända de äldre i sina sängar. På grund av dålig blodcirkulation hade trycksår utvecklats vilket i sin tur ledde till kallbrand. Personalen hade inte heller haft tid att duscha patienterna på över tre veckor och många fick ligga i sina våta blöjor i timmar innan vårdpersonalen hade möjlighet att byta på patienterna.

Sarah Wägnert Sjökvist var en av medarbetarna som försökte kommunicera till olika instanser att det var brist på god omvårdnad på boendet. Det visade sig dock att det inte fanns någonstans att rapportera brister i verksamheten varför vanvården fick fortgå. Till slut gjorde Sveriges Television ett inslag om vanvården som sändes i Rapport vilket blev ett uppvaknade för Sverige befolkning, detta var inte bilden många hade av välfärdslandet Sverige. Händelsen blev mycket omskriven, vilket bland annat ledde till Sarah blev årets svensk 1997.

Man insåg att det behövdes en lag med tydliga riktlinjer för att förebygga framtida händelser av detta slag varpå lagen Lex Sarah trädde i kraft den 1 januari 1999. Lagen föreskriver i korthet att den som uppmärksammar eller får kännedom om ett allvarligt missförhållande i omsorgerna om någon enskild genast skall rapportera detta till den som är verksamhetsansvarig. Är händelsen av allvarligt slag skall den rapporters till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

I webbutbildningen som Kunskapsboken.se har producerat beskriver Sarah 19 år senare händelseförloppet som föranledde lagen, samt om hur hon ser på lagen tillämpas idag. Förhoppningen med Sarahs medverkan i utbildningen är att dagens baspersonal inom vård och omsorg på ett enkelt och pedagogiskt sätt skall få en grundförståelse för vikten av Lex Sarah.