Så kör du säkert i Valborgstrafiken

Valborg är en högtid som firas av många. Det firas av såväl studenter i de större städerna samt av familj och vänner runt om i landet. Precis som andra storhelger innebär Valborg en ökad risk på de svenska vägarna med större antal trafikolyckor.

– Även om antalet bilar på vägarna ökar finns det sätt att förbättra säkerheten, säger Lukas Fryklund, vd på Assistansbolaget.

För att förebygga olyckor bör du se över ditt fordon innan du ger dig iväg. Kontrollera att däcken har tillräckligt mönsterdjup och att lufttrycket är korrekt. Fyll på spolarvätska, kolla så att all belysning fungerar och att torkarbladen är hela.

– Det bästa sättet att förebygga olyckor på vägarna är att vara pigg, utvilad och att ha gott om tid till resan. Trötthet bakom ratten är en större risk än vad många tror, säger Lukas Fryklund.

Om olyckan ändå skulle vara framme är det viktigt att du har med dig en varningstriangel, startkablar, ett reservdäck och en varselväst.

– Glöm inte att ha en laddad mobiltelefon med under valborgsresan. Händer något ska man kunna ringa sitt assistansbolag eller räddningstjänsten. Ett assistansbolag hjälper dig om du fått punktering eller annat fel på bilen medan räddningstjänsten kommer om det skett en olycka, säger Lukas Fryklund.

Att välja väg är ännu ett sätt att öka säkerheten.
De säkraste vägarna är de mötesfria eller där det finns ett vajerräcke. Där minskar risken för kollision. Även vägar med trafiksäkerhetskameror är att föredra. Där tenderar hastigheten bland bilisterna att vara lägre.

– Många trafikanter tror att mindre vägar är mer säkra på grund av färre antalet bilister, men så är det inte. Det viktigaste är att starta resan i god tid och hålla avståndet. Kör du en längre sträcka är det viktigt med regelbundna raster, säger Lukas Fryklund.

10 råd för en säker bilresa i Valborg
1. Kontrollera att dina däck är minst 1,6 mm i mönsterdjup.
2. Säkerställ att du har ett reservdäck i bilen.
3. Kolla däckens lufttryck och glöm inte att även kontrollera reservdäcket.
4. Fyll på spolarvätska.
5. Testa fordonets belysning.
6. Säkerställ att torkarbladen fungerar korrekt.
7. Kontrollera att du har en varningstriangel.
8. Ta med startkablar.
9. Kör enligt hastighetsbegränsningarna och håll avståndet.
10. Starta resan i tid och var utvilad.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Lukas Fryklund, VD Assistansbolaget
lukas.fryklund@assistansbolaget.nu
www.assistansbolaget.nu

Assistansbolaget är en vägassistansoperatör med verksamhet i hela Europa. Vår räddningscentral har mer än 50 års erfarenhet av vägassistans och våra erfarna assistanskoordinatorer sitter beredda dygnet runt, året om för att garantera dig snabb och effektiv hjälp – oavsett var i Europa du befinner dig.

Lukas Fryklund

Presskontakt VD 070-9506216
Martin Jeppsson

Presskontakt Kommersiell chef 070 462 69 70

Modern och personlig vägassistans direkt

Assistansbolaget grundades 2015 och är idag marknadsledande inom vägassistansförsäkringar med över 350 000 kunder i Norden. Vi har ett rikstäckande nätverk av bärgare som är startklara dygnet runt året om för att hjälpa våra kunder längs vägen.
Till skillnad från vanliga vägassistansförsäkringar, där försäkringen är kopplad till ett specifikt fordon, garanterar vi att du är skyddad oavsett om du kör din egen bil, makens bil, vännernas bil eller hyrbilen i Spanien - nu även klimatneutralt.

Assistansbolaget Försäkring Sverige AB
Redaregatan 50