Association of Swedish Fashion Brands tar över rättigheterna för Fashion Week

Association of Swedish Fashion Brands, svenska modeföretagens branschorganisation, tar över samtliga rättigheter för Fashion Week i Stockholm från tidigare ägaren mediebyrån MEC. Med överföringen avslutar MEC sitt engagemang i Fashion Week medan Metro tar över försäljningsansvaret gentemot sponsorer för veckan.

Association of Swedish Fashion Brands (ASFB), representant för den svenska modebranschen som sedan 2010 varit medarrangör av Fashion Week, tar över arrangörsrollen för Sveriges mest uppmärksammade modeevenemang. Detta innebär att ASFB numer blir ensam ägare av varumärket Fashion Week. I och med överföringen avslutar MEC sitt engagemang i Fashion Week.

- ”Med samtliga rättigheter till Fashion Week tar ASFB ett större ansvar för att utveckla och driva Nordens viktigaste visningsvecka vilket känns mycket spännande. Vi vill tacka MEC för flera års gott samarbete med att bygga veckan till det den är idag.” säger Emma Ohlson, generalsekreterare för Association of Swedish Fashion Brands.

Samtidigt tecknar ASFB ett nytt avtal med Metro, sedan tidigare partner till konsumentkvällen Fashion Night som sker i samband med modeveckan, gällande ansvar för att sälja sponsorskap till veckan.

- ”Försäljningssamarbetet med ASFB och Fashion Week är ett komplement till Metro Modes befintliga sponsorskap av Fashion Night. Vi kommer genom ansvaret för sponsoravtalen i både Fashion Week och konsumentfokuserade Fashion Night kunna erbjuda stark modeassociation och räckvidd genom våra kanaler till sponsorerna.” säger Daniel Eriksson, försäljningschef på Metro.

Nästa Fashion Week för säsongen Spring/Summer 2016 äger rum mellan den 24-26 augusti i år.

För mer info vänligen kontakta:

Emma Ohlson, ASFB, 070 752 49 58, emma.ohlson@asfb.se

Daniel Eriksson, Metro, 070 422 99 22, daniel.eriksson@metro.se

• Konst, kultur, underhållning

ASFB ska som oberoende organisation samla, stödja och främja den svenska modeindustrin och avancera dess affärsmässiga, kulturella och akademiska betydelse.