Hålla tätt på sommaren kan vara en utmaning

Sommaren är här och efter en lång och mörk vinter kan vi äntligen kasta oss ut i det varma och vackra vädret. Sol är lika med strandliv och lätta kläder. För fler än 800 000 svenska män och kvinnor med överaktiv blåsa är det dock en stor utmaning och en anledning till oro. Hur härligt är det att springa runt i bikini, badbyxor, shorts eller sommarklänning när du går med blöja? Många skäms och lider i det tysta, men det finns hjälp.

Att läcka urin eller att kissa på sig är ett stort problem för många. Mer än var sjätte svensk över 40 år lider av inkontinens och framförallt av överaktiv blåsa. Detta innebär plötsliga toalettbesök, att man kissar på sig och är ständigt orolig över att hinna hitta nästa toalett eller att man behöver gå med blöja. Inkontinens och besvär med blåsan har ofta betraktats som ett kvinnligt problem, men få känner till att nästan lika många män är drabbade.

Den 22 till 28 juni är den internationella kontinensveckan (World Continence Week) – ett initiativ som syftar att minska tabut, öka kunskapen om inkontinens och informera om att det finns hjälp att få.

Gör någonting åt det
Många människor tror felaktigt att problem med blåsan är en naturlig del av åldrandet. Därför ignorerar många sina problem och går inte till sin läkare. Istället använder man trosskydd som sedan byts ut mot bindor i och med att problemen tilltar. För vissa går det så långt att de ständigt måste gå med blöja. Det är olyckligt att många går runt och lider i det tysta, då det i själva verket finns många saker man kan göra för att komma tillrätta med problemet.

Fem tecken på problem med blåsan

1. Springer ofta på toaletten
  2. Upplever akuta urinträngningar
  3. Har svårt att hållasig
  4. Läcker eller kissar ibland på sig
  5. Vaknar flera gånger varje natt för att gå på toaletten

Det är viktigt att söka hjälp hos allmänläkare eller uroterapeut vid ett eller flera tecken på problem med urinblåsan. Behandling och lindring finns att tillgå. Metod och medel för behandling beror till stor del på symptomen och patienten samt individuella faktorer som allmäntillstånd, levnads- och arbetsvillkor.

Självtest på www.blåsan.se
Ett självtest, ytterligare information om överaktiv blåsa samt vilken hjälp det finns att få, se www.blåsan.se

Ove Schebye, Medical Director, ove.schebye@astellas.com, +45 43 43 03 55

För mer information om överaktiv blåsa, se även här i Astellas pressrum på MyNewsdesk http://www.mynewsdesk.com/se/astellas-pharma/tag/oeveraktiv-blaasa se även www.blåsan.se

www.blåsan.se är utvecklad av Astellas Pharma, ett världsledande, internationellt läkemedelsföretag, som forskar och utvecklar nya behandlingsmetoder inom prostatacancer, godartad prostataförstoring och överaktiv blåsa.