Ny hälsoapp håller koll på toalettvanor vid överaktiv blåsa

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2016 08:25 CET

Över 800 000 svenskar lever med överaktiv blåsa, vilket innebär behov av plötsliga toalettbesök. För att hjälpa dessa personer att få bättre koll på sina toalettvanor har läkemedelsföretaget Astellas tagit fram hälsoappen UroLog. Problem med blåsan är ett känsligt ämne och många drabbade drar sig för att söka hjälp, men med hjälp av appen ska dialogen med vården underlättas.

I UroLog-appen kan användaren registrera hur många gånger per dag man besöker toaletten, upplever kraftiga urinträngningar och/eller kissar på sig. Dessa registreringar samlas i en logg som går att sammanställa till ett grafiskt diagram, vilket ger användaren en tydlig översikt över sina toalettvanor.

Pinsamt att prata med läkare
Livsstilsförändringar, bäckenbottenträning och medicin är några exempel på åtgärder för att minska eller komma till rätta med inkontinensbesvär. Ändå visar en nordisk inkontinensrapport att mindre än hälften av de svenskar som har problem med blåsan har talat med en läkare om besvären (1). Många anser att det är pinsamt och lever istället med en ständig oro för att lukta eller råka kissa på sig.

App underlättar samtalet med vården
Genom att använda appen UroLog är tanken att samtalet med läkare ska kunna underlättas. Via mobilen kan statistik från appen visas upp och vara ett stöd. I appen går det att registrera när och hur mycket personen kissar under några dagar, vad och hur mycket personen dricker samt hur detta påverkat personens humör. Resultatet av registreringarna blir ett elektroniskt schema över vätskeintag och antal toalettbesök, som patienten kan visa upp för läkaren. Detta kan läkaren använda som underlag för bedömning av vilken hjälp eller behandling som är lämplig för patienten.

Övriga funktioner i appen
UroLog innehåller även visuella guider med knipövningar och bäckenbottenträning för både män och kvinnor. Användaren kan också läsa om olika typer av problem med blåsan och läsa om vad som kan förväntas av samtal med läkare.

Appen UroLog är framtagen av Astellas Pharma. UroLog är gratis och finns att ladda ner på App Store och Google Play.

Om appen UroLog se www.blåsan.se
Mer om appen UroLog, bl a en instruktionsfilm, ett självtest, ytterligare information om överaktiv blåsa samt vilken hjälp det finns att få, finns på www.blåsan.se

Ove Schebye, nordisk medicinsk direktör, Astellas Pharma, ove.schebye@astellas.com, +45 4343 0355

Pressbilder på nya appen UroLog finns i Astellas pressrum på MyNewsdesk.

För mer information om överaktiv blåsa, se även här i Astellas pressrum på MyNewsdesk http://www.mynewsdesk.com/se/astellas-pharma/tag/oeveraktiv-blaasa se även www.blåsan.se.

Blåsan.se är utvecklad av Astellas Pharma, ett världsledande, internationellt läkemedelsföretag, som forskar och utvecklar nya behandlingsmetoder inom bland annat prostatacancer, godartad prostataförstoring och överaktiv blåsa.

Referens
1. Nordisk Inkontinensrapport 2011-2012. Patientundersökning utvecklad i samarbete med de nordiska patientföreningarna inom inkontinens med stöd från Astellas Pharma.

Astellas med huvudkontor i Tokyo är ett internationellt läkemedelsföretag inriktat på att förbättra hälsan hos människor över hela världen genom att tillhandahålla innovativa och pålitliga läkemedel. Under 2014 hade företaget över 17 000 anställda runt om i världen och investerade över 1,5 miljarder euro i forskning och utveckling. Astellas har nordiskt huvudkontor i Köpenhamn. Kontoret ansvarar för försäljning, marknadsföring, administration och klinisk forskning i Norden.