Astma- och Allergiförbundet värvar fd regionråd

Anna-Karin Klomp blir ansvarig för Astma- och Allergiförbundets vårdpolitiska arbete. Hon har varit regionråd med ansvar för hälso- och sjukvården i Region Uppsala, är utbildad apotekare – och har över 15 års erfarenhet av vårdpolitiskt arbete.

Nu närmast kommer Anna-Karin Klomp från kommunikationsbyrån Bridgemaker PR.

– Den erfarenhet som Astma- och Allergiförbundets medlemmar står för är en enorm resurs för vården och jag ser fram emot att också få bidra till en bättre astma- och allergivård. Nästan var tredje svensk har allergi, så det är verkligen en viktig fråga att arbeta med, säger Anna-Karin Klomp.

– Jag är mycket glad över rekryteringen av Anna-Karin. I henne får vi en vass opinionsbildare med bred kunskap som apotekare i kombination med lång politisk erfarenhet. Astma- och Allergiförbundet kommer under 2020 att stärka sitt vårdpolitiska arbete i en tid när vårdfrågan är högst upp på den politiska dagordningen. Anna-Karin är rätt person för att leda det arbetet säger Kristina Ljungros, generalsekreterare vid Astma- och Allergiförbundet.

Astma- och Allergiförbundet för tre miljoner astmatikers och allergikers talan genom att påverka beslutsfattare och arbeta för att öka tillgängligheten i skola, vård och arbetsliv.

För mer information vänligen kontakta:

Anna-Karin Klomp: 070-611 60 82

Kristina Ljungros, generalsekreterare Astma- och Allergiförbundet: 070-254 27 75

• vårdpolitik
  • vård
  • anna-karin klomp
  • hälso- och sjukvård

Astma- och Allergiförbundet  är en medlemsorganisation som jobbar för friskare och tryggare liv för alla med astma, allergi, eksem eller annan överkänslighet.