Astma ökar bland barn i Värmland

Allergi är barnens folksjukdom. Ungefär en tredjedel av alla skolbarn har någon form av allergi eller överkänslighet. Miljöhälsorapporten 2013 visar att astma bland barn i skolåldern ökat med 50 procent mellan 2003 och 2011, från 6 till 9 procent. I Värmland har astma hos barn ökat från 8,1 procent till 9,5 procent under samma period.

-  Alltför många barn drabbas av utanförskap på grund av en kronisk sjukdom som kraftigt kan förvärras på grund av att omgivningen saknar kunskap och förståelse. Det vill vi ändra på genom att öka kunskapen och förståelsen för de allergiska sjukdomarna, bland annat genom att bjuda in till en Barnallergidag, säger Ingalill Bjöörn, Astma- och Allergiföreningen i Värmland.

Nu på lördag den 12 april bjuder Astma- och Allergiföreningen och unga Allergiker i Värmland in till en Barnallergidag på Värmlands museum i Karlstad.

Under dagen kommer clownen Johnny Mci på besök, Unga Allergiker ordnar tipspromenad för barn och vuxna och senare på eftermiddagen föreläser professor och barnallergolog Gunilla Hedlin om Andningsbesvär hos småbarn – vilka faktorer kan påverka risken för astma?

Astma- och Allergiförbundet har tagit initiativ till ett Barnallergiår 2013 - 2014. Allergi är barnens folksjukdom. Ungefär en tredjedel av alla skolbarn har någon form av allergi eller överkänslighet. Tiotusentals barn har svåra problem som påverkar hela familjens liv – barn, syskon och föräldrar.

-  När Barnallergiåret är avslutat ska vi ha höjt nivån av kunskap och insikt på alla nivåer. Vi ska inte längre ha barn som får fel mat eller blir eller blir sjuka av dålig innemiljö i skolan, säger Ingalill Bjöörn.

Programmet bifogas i PDF.

För mer information kontakta:
Ingalill Bjöörn, Astma- och Allergiföreningen i Värmland, 070- 604 46 99

• astma- och allergiföreningen i värmland
  • värmland
  • barnallergiåret