Elevers hälsa och resultat riskeras i budgetspelet

Om både regering och opposition menar allvar med att höja kunskapsresultaten finns all anledning att främja frågan om den fysiska arbetsmiljön i skolan, genom att återinföra miljardsatsningen på bättre skolmiljö. Annars är det eleverna och lärarna som får betala priset för det politiska budgetspelet.

Det skriver Maritha Sedvallson, ordförande i Astma- och Allergiförbundet, med fler företrädare för elev- och lärarorganisationer i en debattartikel i Dagens Samhälle idag.

- En bra skolmiljö är en tillgång – inte en kostnad. Vi hoppas att riksdagen kommer att prioritera ett statligt anslag för upprustning av skolmiljön. En god arbetsmiljö i skolan är en viktig förutsättning för att alla elever ska kunna prestera och må bra, säger Maritha Sedvallson. Elever och lärare får betala ett dyrt pris i det politiska budgetspelet.

Regeringens budgetproposition innehöll en miljard kronor åren 2015-17 för att komma tillrätta med ett eftersatt underhåll i landets skolor. Tyvärr fanns satsningen inte med i den budget för 2015 som riksdagen röstade igenom i december. Nu måste regeringen återupprätta ambitionerna för en bättre fysisk arbetsmiljö i skolan i vårbudgeten. Ett prioriterat område är att åtgärda dålig inomhusluft – ett utbrett arbetsmiljöproblem för elever och skolpersonal som leder till ohälsa och sämre skolresultat.

Läs hela debattartikeln här.

För mer information kontakta gärna:

Maritha Sedvallson, förbundsordförande, 070- 661 54 75
Marie-Louise Luther, ombudsman, 070 - 020 94 98
Eva-Maria Dufva, pressansvarig, 070 - 588 72 88.

• klassrumspeng
  • skolans inomhusmiljö #skola