Magnus Norman har blivit en Ironman för barn med allergi - samlar in 150 000 till forskning

Den 16 februari i KMTI (Karlstads Medicinska TräningsInstitut) överlämnade tennislegenden Magnus Norman en check med 146 490 kronor till Astma- och Allergiförbundets forskningsfond.

Magnus har under ett och ett halvt år sprungit, cyklat, simmat och spelat tennis för barn med allergi. Han har själv levt med allergi hela sin tenniskarriär och har barn med allergier. I samband med Magnus 40 års dag startade han en insamling. Magnus har själv genomfört Iron-man lopp och arrangerat olika lopp under rubriken ”Race4kids with Allergies” där pengarna oavkortat gått till denna insamling.

- Kanske mina döttrar fick allergier från mig. Vi vet inte. Men det kan sannolikt vara så. Jag har personligen också kämpat med allergier hela mitt liv och under hela min tenniskarriär. Jag vill att barn med allergi skall ha samma möjligheter som andra barn, säger Magnus Norman.

Astma och Allergiförbundets Forskningsfond är en av Sveriges viktigaste bidragstagare till forskning. Fonden stödjer patientnära forskning som kan höja livskvaliteten för alla som är drabbade av allergiska sjukdomar.

- Vi är oerhört tacksamma över hela den satsningen som Magnus Norman gjort. Dels att få ett så fantastiskt tillskott till fonden och dels att Magnus är en så positiv förebild för många med allergisjukdomar, säger Robert Hejdenberg ordförande i Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond.

Astma- och Allergiföreningen i Mellansverige har samarbetat vid Race4kids with Allergies loppen och fått sprida information och kunskap som tack till Magnus för hans insatser även de samlat in 10 000 kr till Astma- och Allergiförbundets forskningsfond.

- Vi är väldigt glada för det fina samarbetet med Magnus och Race4kids with allergies, säger Anki Hörnlund från Astma- och Allergiföreningen i Mellansverige.

Fakta

Astma- och Allergiförbundets Forskningsfonden delade 2017 ut ca 6,6 Mkr till 33 forskningsprojekt. Majoriteten av dessa forskningsprojekt handlar om barnens allergier; bland annat forskas det om svår astma hos barn, nya metoder för allergivaccination mot pälsdjur och pollen och inomhusmiljöns betydelse för utveckling av allergi hos skolbarn.

Alla anslagen som Astma- och Allergiförbundets Forskningsfonden beviljat hittar man här:

Magnus Normans blogg hittar man här:

Kontakt

Magnus Norman (Race4kids with Allergies), mobil 0733-448899, e-post magnus@magnusnorman.com

Anki Hörnlund (Astma- och Allergiföreningen i Mellansverige) mobil 070-2159810, e-post mellansverige@astmaoallergiforening.se

Robert Hejdenberg (Astma- och Allergiförbundets forskningsfond) mobil 0705-401952, e-post robert@hejdenberg.com

• Hälsa, sjukvård, läkemedel

Astma- och Allergiförbundet  är en medlemsorganisation som jobbar för friskare liv för alla med astma, allergi, eksem eller annan överkänslighet.