Pressinbjudan. Kan man bygga sig fri från allergi?

Är vedeldning skadligt för hjärta och lungor? Är minskad energianvändning i byggnader ett hot för dem med astma och allergi? Och vad finns det för sunda byggprodukter för konsumenter?

Allergifrågorna är komplexa och berör allt ifrån inomhus- och utomhusmiljö till mat och medicin. På Allergistämman 2012 har vi därför samlat Sveriges ledande experter som ger dig både bredd och djup i ämnet. I år bjuder stämman på fyra spår med fullspäckat innehåll: Vård & bemötande, Miljö & samhälle, Hälsa & livsstil samt Allergi i arbetslivet. Här presenteras nya rön om luftföroreningar, dofter, en giftfri vardag och mycket, mycket mer. Missa inte heller vår populära paneldebatt med titeln Allt du skulle vilja veta om allergi, men aldrig vågat fråga om…

Ett par exempel på spännande seminarier för dig som arbetar med bostadsfrågor är Sunda byggprodukter för konsumenter, som äger rum på torsdagen den 22 november kl. 9.45-10.45 och Hälsoeffekter av mögel och hur kan det mätas? som äger rum på torsdagen den 22 november kl 13.15-14.15. Kika gärna på det detaljerade programmet på www.allergistamma.org

Och hör av dig till Catharina Bergsten, pressansvarig, om du behöver hjälp att ta kontakt med enskilda föreläsare för intervjuer.

Stämman invigs av socialminister Göran Hägglund. Den omfattar ett sextiotal föreläsningar och lockar cirka 600 deltagare från hela Sverige. Välkommen!

Tid: Den 21 och 22 november 2012

Plats: Svenska Mässan i Göteborg

Ackreditering för journalister: Du behöver inte ackreditera dig för att besöka Allergistämman 2012. Visa bara upp din presslegitimation i entrén så får du ett särskilt entrékort. Kortet berättigar till inträde till alla seminarier, dock ingår inte lunch. Om du saknar presslegitimation, ta kontakt med Catharina Bergsten (se nedan), så sätter vi upp dig på listan.

Pressrum: Det finns ett pressrum med trådlöst internet i omedelbar anslutning till stämmans lokaler. Här kan du göra intervjuer eller ringa ostörda samtal. Obs: rummet är olåst och obevakat under stämman.

Webbdokumentation: En del av seminarierna kommer att filmas och läggas ut på www.allergistamma.org några dagar efter stämman.

Frågor? Kontakta Catharina Bergsten, pressansvarig, 070 – 608 41 97 eller catharina@bergstenmedia.se

Allergistämman riktar sig till läkare, sjuksköterskor, miljöinspektörer, personal i förskolor, skolor och skolkök, biomedicinska analytiker, journalister, studenter och andra som i sitt yrke kommer i kontakt med astma, allergi och annan överkänslighet.

Arrangörer: Astma- och Allergiförbundet i samarbete med Vårdalstiftelsen, Västra Götalandsregionen/Sahlgrenska Universitetssjukhuset samt Astma- och Allergiförbundets forskningsfond.

• allergistämma 2012
  • allergistämman