Världsastmadagen den 6 maj

Tisdagen den 6 maj infaller Världsastmadagen. I Sverige uppmärksammar Astma- och Allergiförbundet dagen tillsammans med de lokala Astma- och Allergiföreningarna runt om i landet. Astma hos barn har ökat med 50 procent under de senaste åren, från 6 till 9 procent enligt Miljöhälsorapporten 2013. Det är den vanligaste kroniska sjukdomen bland barn i Sverige.

Astma- och Allergiförbundets lokalföreningar kommer under dagen/veckan att finnas på ett femtiotal olika Apotek Hjärtat runt om i landet. Föreningarna kommer att informera om det pågående Barnallergiåret 2013 - 2014, dela med sig av egna kunskaper och erfarenheter och välkomna nya medlemmar.

-  Det ska verkligen bli spännande att möta allmänheten under Världsastmadagen, då vi får möjlighet att finnas ute på apoteken för att informera om vårt arbete under Barnallergiåret, säger Maritha Sedvallson, ordförande i Astma- och Allergiförbundet.

Alla barn har rätt till ett friskare liv. Alltför många barn är drabbade av ett utanförskap på grund av en kronisk sjukdom som kraftigt kan förvärras eftersom omgivningen saknar kunskap och förståelse.

-  När Barnallergiåret är avslutat ska vi ha höjt nivån av kunskap och insikt på alla nivåer. Vi ska inte längre ha barn som får fel mat eller blir sjuka av innemiljön i skolan. Vi ska ha bytt utanförskap till innanförskap, säger Maritha Sedvallson.

Under sommarmånaderna kommer Apotek Hjärtat att sälja Svalanpins till stöd för Astma- och Allergiförbundets Barnallergifond. Varje svala som säljs bidrar till att ge barn med astma och allergi en möjlighet att glömma sin sjukdom en stund, kanske genom ett bidrag till en cykel eller till ett sommarläger.

Global Initiative for Asthma, Gina, räknar med att fler än 300 miljoner människor har astma. Världsastmadagen uppmärksammas över hela världen den första tisdagen i maj varje år.

För mer information kontakta:

Maritha Sedvallson, förbundsordförande i Astma- och Allergiförbundet, 070 – 661 54 75.
Eva-Maria Dufva, pressekreterare Astma- och Allergiförbundet, 070 – 588 72 88.

• apotek hjärtat
  • maritha sedvallson