Höstlovsöppet i Astrid Lindgrens Värld!

Även i år öppnar Astrid Lindgrens Värld upp sina grindar för Höstlovsöppet med hantverksmarknad. Parken har öppet under hela höstlovet 27 oktober till 4 november.

I år är det andra året som Astrid Lindgrens Värld har öppet under hela det svenska höstlovet. I fjol slog satsningen på höstlovet väl ut och man kunde räkna in 24 500 besökare under veckan. Varje dag hittar besökarna, utöver Pippi Långstrump, Emil, Paradis-Oskar och Rasmus och deras vänner, ett 70-tal utställare runtom i parken som visar upp och säljer sina alster.

Dessutom kommer det att under veckan finnas ett flertal roliga aktiviteter och händelser i parken såsom:

• Kvällsteaterföreställningen ”Ronja Rövardotter” som flera kvällar under veckan bjuder på en färgsprakande föreställning med eld, ljus, sång och musik, specialeffekter och djur.
  • Barnkåsan – en cykeltävling för de allra minsta där motorsportprofilen Calle Bjerkert agerar speaker och prisutdelare.
  • Höstlovsklubben - där barnen får träffa rövarna i Mattisskogen, baka pinnbröd, göra enkla smycken, träffa rövarnas hästar och en hel del annat skoj.
  • Dessutom kommer man under veckans lopp kunna träffa på Smålands husarer, glasblåsare, ljusstöpare med flera och själv få prova på att skulptera i is och göra rep.

Höstlovsöppet, som avslutar årets säsong i Astrid Lindgrens Värld, har på bara några år fördubblat antalet besökare.

-          Vårt mål, med denna satsning på höstlovet i Astrid Lindgrens Värld, är att bli den ledande höstlovsdestinationen i Sverige utanför storstäderna, säger vd Mikael Ahlerup.

Astrid Lindgrens Värld är en teaterpark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens sagofigurer i sina riktiga miljöer. Parken som grundades 1981 är belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby. Astrid Lindgrens Värld har varje år ca 461 000 besökare, varav drygt 30 procent ifrån utlandet. Parken har öppet från maj till augusti och helger i september, samt på det svenska och danska höstlovet. Under högsäsongen har Astrid Lindgrens Värld cirka 400 medarbetare, varav 125 arbetar inom teaterverksamheten. Astrid Lindgrens Värld AB omsatte år 2011 146 miljoner kronor. Bolaget ägs av Saltkråkan AB (84 %) och Vimmerby kommun (16 %).