Lena Möller, Marknad och försäljningschef

Nu ska det bli ordning och reda bland varumärkena i Astrid Lindgrens Värld.

Intresset för Astrid Lindgrens karaktärer, musik och berättelser håller sig på en jämn och hög nivå snart 20 år efter hennes bortgång. Och för Vimmerby stad skapar besöksmålen Astrid Lindgrens Värld och Astrid Lindgrens Näs många arbetstillfällen inom turistnäringen.

Under de senaste åren har ytterligare verksamhetsdelar tillkommit, vilket gör att ägarbolaget Astrid Lindgrens Värld AB nu har beslutat att förtydliga de olika varumärken som har vuxit fram. Det innebär att det kommer ske vissa förändringar organisatoriskt och till utseendet fr o m januari 2021.

– Att få arbeta med ett varumärke som Astrid Lindgren är en förmån. Intresset verkar inte avta, snarare tvärtom. Därför har det också skapats nya delar i vårt erbjudande allteftersom, säger Lena Möller, marknads- och försäljningschef.

Astrid Lindgrens Värld har vuxit, Astrid Lindgrens Näs har tillkommit och med det också arrangemang av konferenser och möten. Dessutom har webbshopen fått en mer framträdande roll.

I och med detta har vi sett behovet att förtydliga identiteterna i de här olika delarna.

Främst handlar det om att göra en grafisk modernisering av Astrid Lindgrens Värld och Astrid Lindgrens Näs men också att skapa nya egna identiteter för e-handeln och konferensdelen som idag saknar namn.

Alla dessa delar kommer att samlas under ett nytt bolagsnamn. Astrid Lindgrens Värld AB byter namn till Astrid Lindgrens Vimmerby AB.

Nya namn och nya logotyper

I omarbetningsarbetet får Astrid Lindgrens Världs logotyp en uppfräschning. För Astrid Lindgrens Näs del handlar det om att förtydliga att det är Astrid Lindgrens barndomshem som finns på platsen. Konferensverksamheten kommer att heta Astrid Lindgrens Vimmerby Konferenser & Möten och det nya namnet på webbshopen är Astrid Lindgrenbutiken.

De förstnämnda verksamheterna kommer att ha en gemensam grafisk symbol, i form av en bok.

– När det gäller webbshopens utseende närmar vi oss mer vårt ägarbolags logotyp som också blir en kvalitetsstämpel för våra kunder, samtidigt som det stärker varumärkesskyddet.

Det är viktigt att verksamheten i parken fortsättningsvis får stå på egna ben och förblir en upplevelse främst för barnen, menar Lena Möller.
Så det här är inget som förändrar innehållet. Det är bara en tydligare etikettering och en uppdatering till det som Astrid Lindgrens arv här i Vimmerby har blivit idag.

I Astrid Lindgrens Värld finns Katthult, Villa Villekulla, Mattisborgen och Bråkmakargatan på riktigt. Här kan du träffa Emil, Pippi, Ronja och de flesta andra som Astrid Lindgren berättade om. Temaparken, som grundades 1981, är belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby, inte långt från hennes föräldrahem Näs. Varje år kommer cirka 500 000 besökare till Astrid Lindgrens Värld - platsen där sagor blir verklighet.