Rekordmånga förbokningar för sommarsäsongen

Rekordmånga förbokningar för sommarsäsongen

Den 20 maj öppnar Astrid Lindgrens Värld för en ny sommarsäsong och inför öppnandet har alla tidigare bokningsrekord slagits. Fram till dags datum är bokningsläget på så väl boendet som entrébiljetter rekordstort.

– Vi har idag en ökning av förbokningar på boende med cirka 30 procent jämfört med 2015 och en ökning av antalet förbokade biljetter med cirka 5 procent, säger Joacim Johansson, vd på Astrid Lindgrens Värld.

Orsakerna till den ökande efterfrågan är många, menar Joacim Johansson, dels den stora nyhet, Bröderna Lejonhjärta som kommer att öppna till den 17/6. Dels alla nöjda gäster som besökt parken tidigare och talar gott om upplevelsen med släkt och vänner.

– Vi är stolta och glada över den uppskattning vi får från våra besökare. Många av våra återkommande gäster vet att efterfrågan på boendet ökar allt mer, därför bokar man sin vistelse allt tidigare, fortsätter Joacim.

För att möta den ökade efterfrågan på boende har Astrid Lindgrens Värld beslutat att fortsätta att bygga ut boendet, redan till i hösten 2016 kommer cirka 200 nya bäddar att stå klara för gäster.

Joacim Johansson, Vd

Tfn +46 492-798 01, +46 700 022 801, jocke.johansson@astridlindgrensvarld.se

Astrid Lindgrens Värld är en teaterpark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens sagofigurer i sina riktiga miljöer. Parken, som grundades 1981, är belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby. Astrid Lindgrens Värld har varje år ca 480 000 besökare, varav drygt 30 procent ifrån utlandet. Parken har öppet från maj till augusti och helger i september, samt under svenska höstlovet. Under högsäsongen har Astrid Lindgrens Värld cirka 470 medarbetare, varav 125 arbetar inom teaterverksamheten. Astrid Lindgrens Värld AB omsatte år 2013 164 miljoner kronor. Bolaget ägs av Saltkråkan AB (91 procent) och Vimmerby kommun (9 procent).