Unikt samarbete med Astrid Lindgren lyfts fram i ny utställning på Astrid Lindgrens Näs

Utställningen handlar om berättelsens kraft, Marits konstnärskap och engagemang för en bättre värld. Dessutom får besökarna fördjupa sig i hennes unika relation med Astrid Lindgren. En berättelse som tar vid när tioåriga Marit hoppade i höet tillsammans med en då 65-årig Astrid Lindgren.

– Det lärde mig att man inte behöver sluta leka, man kan fortsätta även om man är 65 år, säger Marit med ett skratt.

1989 debuterade Marit Törnqvist som illustratör av Astrid Lindgrens När Bäckhultarn for till stan. I utställningen får besökaren får kika in i Marits ateljé, se hur arbetet med en bok växer fram, ta del av ”misslyckade” bilder som Marit valt bort och själv prova på olika illustrationstekniker. Här möter vi också saker som är gemensamma för författarna: längtan tillbaka till barndomen, pendlingen mellan ljus och mörker och engagemanget för en bättre värld.

– Det känns fantastiskt att ställa ut här. För även om Astrid inte lever längre så finns hon ofta med som en röst i mitt huvud som kan ge mig goda råd. Därför är det så fint att ställa ut på platsen där hon växte upp.

Marit Törnqvist är mycket engagerad i att främja läsandet för utsatta barn och unga. Det har lett till att hon nyligen blev nominerad till det prestigefyllda IBBY-iRead Outstanding Reading Promoter Award. Hon har även nominerats elva gånger till Litteraturpriset till Astrids minne.

– Jag tycker att Marit på så många sätt arbetar vidare i fotspåren efter Astrid Lindgren bland annat i olika läsfrämjandeprojekt ute i världen. Marits konstnärskap är omfattade där bild och ord är viktiga. Det är en ynnest att få jobba nära Marit och skapa den här utställningen tillsammans med henne, säger Anneli Karlsson, utställningsproducent på Astrid Lindgrens Näs.

En lycklig ö – Marit Törnqvist 30 år i ord och bild pågår till den 3 november.

Astrid Lindgrens Näs är ett besöksmål i Vimmerby – mitt i den miljö där Astrid Lindgren växte upp. Det var här på Näs som hon klättrade i sockerdricksträdet och lekte ”sickenblås” och ”inte-stöta-golvet” med sina syskon. Det var här hon hoppade i hö och lyssnade till sagor i Kristins kök. Kulturkvarteret Astrid Lindgren Näs AB skapades till 100-årsminnet av Astrid Lindgrens födelse, av Vimmerby kommun som också var ägare av bolaget. Sedan 31 mars 2017 har bolaget övergått i Astrid Lindgrens Världs AB ägo. Astrid Lindgrens Näs uppgift är, enkelt uttryckt, att driva och utveckla ett besöksmål i Vimmerby, med Astrid Lindgrens gärning som grund.