Julmarknad på Astrid Lindgrens Näs

Den 12-13 december är det dags för den traditionsenliga julmarknaden på Astrid Lindgrens Näs. Precis som tidigare år kan du här uppleva en riktig julmarknad med äkta hantverk – en härlig blandning av konst, konsthantverk och mat med tillverkning, slöjdande, försäljning och musik.

I år har vi fler hantverkare på plats än någon gång tidigare, över 45 utställare som säljer unikt hantverk, berättar Anneli Karlsson, utställningsproducent på Astrid Lindgrens Näs.

Julmarknaden på Astrid Lindgrens Näs lyfter fram närproducerade ekologiska varor och visar upp hantverk med hållbarhet och kvalitet. Hela Astrid Lindgrens Näs fylls av utställare både utomhus i trädgården, inne i den gamla Prästgården, i Paviljongen och i de gamla bodarna.

Här ska få känslan av en gammaldags julmarknad. Det är ett sätt att berätta om hur julen såg ut när Astrid Lindgren var barn, och ett sätt att sprida hennes värderingar kring djurhållning, matkvalitet och miljö, säger Anneli Karlsson.

Julmarknaden pågår från 11.00 till 18.00 på fredagen och lördagen. På fredagen blir det musikunderhållning i paviljongen klockan 17.00 . På lördagen bjuds det på flöjtmusik klockan 13.00 samt 14.30, eldshow klockan 16.00 och luciatåg klockan 18.00. Entré till julmarknaden kostar 40 kronor.

Besökarna kan också följa med på en särskild julvisning i Astrid Lindgrens barndomshem.

Vi vill förmedla samma julstämning och glädje inför julen som Astrid och hennes syskon upplevde, säger Anna Pleijert Aspenskog, guide på Astrid Lindgrens Näs. Vi har pyntat barndomshemmet så som det pyntades när Astrid var barn och besökaren får lyssna till julevangeliet som Astrid far Samuel August läser.

Julguidningarna förbokas i receptionen på 0492-769 400

Cilla Nergårdh, Marknadschef, Astrid Lindgrens Näs