Nyöppning av Astrid Lindgrens Näs med flera nyheter!

När Astrid Lindgrens Näs öppnar den 1 april 2017 är det många nyheter som presenteras. Vimmerby kommun har sålt verksamheten till Astrid Lindgrens Värld. I mars har den stora fina boken släppts, Trädgårdarna på Astrid Lindgrens Näs, som presenterar hela det fantastiska trädgårdsprojektet i text och bild. I april deltar Astrid Lindgrens Näs på trädgårdsmässan i Stockholm och i maj öppnar sommarens utställning Babel, Babbel & Bananer – Lennart Hellsings lusfyllda värld som kommer att fylla såväl prästgården som trädgårdarna med nytt lekfullt innehåll.

• -Det har varit en intensiv höst och vår med stora organisatoriska förändringar parallellt med ett fartfyllt arbete med den nya boken och sommarens utställning, säger Nils-Magnus Angantyr, tf VD på Astrid Lindgrens Näs. Men nu är vi färdiga och kan hälsa våra besökare välkomna tillbaka, det ser vi mycket fram emot fortsätter han.

Kommunens försäljning av Astrid Lindgrens Näs klubbades i kommunfullmäktige den 27 februari men ägarbytet träder i kraft först vid öppningen den 1 april 2017.

Den 1 april kommer också boken Trädgårdarna på Astrid Lindgrens Näs att firas! Boken är upplagd som en vandring genom trädgårdsrummen. I varje kapitel görs också fördjupningar i form av växtporträtt och utblickar i det småländska landskap som Astrid Lindgren älskade och som inspirerat till form och växtval. Dessutom finner man frikostigt med citat av Astrid Lindgren – allt det som legat till grund för trädgårdarnas tillblivelse.

• -I boken berättar vi om framväxten av trädgårdarna, allt från de första idéerna till det färdiga resultatet, säger trädgårdarnas konstnärliga ledare och bokens författare Karin Eliasson. Vi har velat beskriva det unika i projektet – en trädgård vars ”själ” springer ur några av våra mest älskade berättelser och deras författare. En plats som omdefinierar betydelsen av ordet ”trädgård”.

De fantastiska bilderna är tagna av Robert Blombäck. Han är yrkesfotograf och undervisar på Konstfack i Stockholm. För den som vill köpa boken så finns under lördagen möjligheten att få den signerad av Karin Eliasson.

Under öppningshelgen kommer det också att finnas flera öppningserbjudanden, bland annat möjligheten att köpa årskort till Astrid Lindgrens Näs för halva priset. Det kommer också att finnas en Fågelskrämmaverkstad för alla som vill vara med att tillverka sådan och så en rolig tipspromenad där man kan lära sig något mer om Astrid Lindgren och våra trädgårdar.

• Skåne

Astrid Lindgrens Näs är ett kulturcentrum och besöksmål i Vimmerby - mitt i den miljö som Astrid Lindgren växte upp i. Här har man möjlighet att besöka Barndomshemmet, Se utställningen om Astrid Lindgren och hennes liv, inspirationskällor och hennes roll som opinionsbildare. Sedan 2016 finns här en trädgårdsanläggning om cirka 3,5 hektar skapad utifrån stämningar ur Astrid Lindgrens författarskap. Astrid Lindgrens Näs är öppet under perioden mars-december. Från den 1 april 2017 ägs företaget till 100 procent av Astrid Lindgrens Värld.som i sin tur ägs av Astrid Lindgrens arvingars bolag Saltkråkan.
Läs mer på vår webbsida

Mia Thelin