VÄLKOMMEN PÅ PRESSVISNING

Torsdagen den 19 september klockan 14.00 premiärvisar vi den nya utställningen "Tjolahopp tjolahej - en hyllning till den svenska trasmattan".

Tjolahopp tjolahej! är en utställning med och om trasmattor i all deras härlighet. Gamla, nya, korta, långa, enkla, mörka, ljusa och färgglada. Skapade för vardag och fest, till jul och påsk, till köket,
finrummet och sovrummet.

I utställningen, som visar upp över 200 mattor, kan man lära sig om trasmattans historia samt om olika vävtekniker, mönster och material. Man kan också delta interaktivt genom att väva i ”gästväven” och alla barn kan delta i en designtävling, där vinnaren får sin design vävd till en riktig matta.

Trasmattor är en del av vår svenska kulturhistoria. Kreativitet, hantverk och återvinning, när det är som bäst. Konsten att väva trasmattor säger en hel del om vad människolivet handlar om: göra minnen till drömmar, få det överblivna och upplevda att överleva till framtida generationer. Ett värdefullt dokument över kvinnors skaparkraft och konstnärliga förmåga.

Utställningen är skapad av Eva Valente som är en 50-årig danska med rötter i Småland och med
en passion för att samla trasmattor. Hon säljer också gamla och nya trasmattor över världen genom företaget ”Svenska trasmattor”.

Medverkande:

Eva Valente

Anneli Karlsson (utställningsproducent)

Cilla Nergårdh (marknadschef)

Välkommen!

Vänligen anmäl att ni kommer till  cilla.nergardh@vimmerby.se

• utställning
  • vävning